Tytuł badania: |
Reprezentacja wiedzy ekonomicznej uczniów klas młodszych |
Instytucja: |
|
Data: |
styczeń 1995 – marzec 1995 |
Badacz: |
Maria Kielar-Turska, Barbara Lofek |
Abstrakt: |
Celem badania było uchwycenie roli procesów poznawczych i społecznych w tworzeniu się umysłowej reprezentacji ekonomicznych aspektów rzeczywistości u dzieci w okresie późnego dzieciństwa. Badaniem objęto po 60 dzieci w wieku siedmiu (klasa pierwsza) oraz 10 lat (klasa czwarta), ze środowisk wielkomiejskiego, małomiasteczkowego, wiejskiego (szkoły podstawowe w Krakowie, Bielsku-Białej i Mazańcach); każda podgrupa zróżnicowana według wieku i środowiska liczyła 20 osób (po 10 dziewcząt i chłopców). Zastosowano test swobodnych skojarzeń i Masselon-Test. Wyniki i wnioski: pomiędzy grupami wiekowymi i środowiskowymi istniała znaczna różnica w liczbie jednostek skojarzeń; uczniowie klasy pierwszej reagowali wypowiedziami złożonymi z mniejszej liczby elementów; liczba skojarzeń była zależna od słów-bodźców (najwięcej budziły słowa sklep i pieniądze); w skojarzeniach dominowały określenia definicyjne (70%); niektóre obszary wiedzy były bardziej rozbudowane od innych; wraz z wiekiem reprezentacja wiedzy ekonomicznej była bogatsza, bardziej szczegółowa, zacierały się różnice w reprezentacji wiedzy związane ze środowiskiem lokalnym, polepszała się organizacja elementów wiedzy ekonomicznej; badanie ujawniło wpływ procesów socjalizacyjnych na kształtowanie się poznawczej reprezentacji wiedzy ekonomicznej. |
Deskryptory TESE: |
rozwój poznawczy, szkoła podstawowa, uczeń, psychologia, ekonomia |
TESE descriptors: |
cognitive development, primary school, pupil, psychology, economics |
Publikacje: |
- Kielar-Turska, M. i Lofek, B. (1996). Reprezentacja wiedzy ekonomicznej uczniów klas młodszych. Kwartalnik Polskiej Psychologii Rozwojowej, 2/3, 21-36.
|