BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Reprezentacja wiedzy ekonomicznej uczniów klas młodszych
Instytucja:
Data: styczeń 1995 – marzec 1995
Badacz: Maria Kielar-Turska, Barbara Lofek
Abstrakt:

Celem badania było uchwycenie roli procesów poznawczych i społecznych w tworzeniu się umysłowej reprezentacji ekonomicznych aspektów rzeczywistości u dzieci w okresie późnego dzieciństwa. Badaniem objęto po 60 dzieci w wieku siedmiu (klasa pierwsza) oraz 10 lat (klasa czwarta), ze środowisk wielkomiejskiego, małomiasteczkowego, wiejskiego (szkoły podstawowe w Krakowie, Bielsku-Białej i Mazańcach); każda podgrupa zróżnicowana według wieku i środowiska liczyła 20 osób (po 10 dziewcząt i chłopców). Zastosowano test swobodnych skojarzeń i Masselon-Test. Wyniki i wnioski: pomiędzy grupami wiekowymi i środowiskowymi istniała znaczna różnica w liczbie jednostek skojarzeń; uczniowie klasy pierwszej reagowali wypowiedziami złożonymi z mniejszej liczby elementów; liczba skojarzeń była zależna od słów-bodźców (najwięcej budziły słowa skleppieniądze); w skojarzeniach dominowały określenia definicyjne (70%); niektóre obszary wiedzy były bardziej rozbudowane od innych; wraz z wiekiem reprezentacja wiedzy ekonomicznej była bogatsza, bardziej szczegółowa, zacierały się różnice w reprezentacji wiedzy związane ze środowiskiem lokalnym, polepszała się organizacja elementów wiedzy ekonomicznej; badanie ujawniło wpływ procesów socjalizacyjnych na kształtowanie się poznawczej reprezentacji wiedzy ekonomicznej.

Deskryptory TESE: rozwój poznawczy, szkoła podstawowa, uczeń, psychologia, ekonomia
TESE descriptors: cognitive development, primary school, pupil, psychology, economics
Publikacje:
  • Kielar-Turska, M. i Lofek, B. (1996). Reprezentacja wiedzy ekonomicznej uczniów klas młodszych. Kwartalnik Polskiej Psychologii Rozwojowej, 2/3, 21-36.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"