BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Religijność a społeczne funkcjonowanie młodzieży
Instytucja:
Data: 1996 – 1997
Badacz: Ewa Wysocka
Abstrakt:

Celem badania było określenie poziomu religijności i jej typów wśród młodzieży, jakie postawy wobec odmienności reprezentują młodzi ludzie, czy są gotowi do niesienia pomocy oraz jakie modele życia preferują. Sformułowano następujący problem badawczy: czy i w jaki sposób religijność determinuje indywidualne wybory sposobu życia i społeczne zachowania młodzieży. W badaniu wzięło udział 1458 studentów z lat I–IV we wszystkich uczelniach wyższych województwa katowickiego, z wyjątkiem uczelni o profilu artystycznym. W badaniu wykorzystano następujące kwestionariusze: kwestionariusz do badania religijności, kwestionariusz do badania postaw wobec odmienności, kwestionariusz do badania zachowań pomocnych, skalę wartości autotelicznych i instrumentalnych, kwestionariusz do badania wartości stylu życia – modele życia. Wśród badanych było 89,58% osób wierzących; 91% studentów wywodziło się ze środowisk o tradycjach religijnych. 69,69% respondentów prezentowało postawę niespójną wobec religii – ci badani zaniedbywali praktyki religijne, swobodnie interpretowali doktrynę moralną, nie wykazywali aktywności poznawczej wobec pogłębiania wiedzy o własnej religii. Konsekwentnie areligijnych było 12,38% studentów; postawę spójną reprezentowało 30,31% respondentów. Ponad połowa studentów – 57,4% – pozytywnie postrzegała odmienność. Znaczące różnice wystąpiły w obrębie postaw wobec konkretnych odmienności: w sferze poglądów (postawa negatywna – 73%), w sferze religijnej (postawa negatywna – 31,3%), w sferze moralności (postawa negatywna – 45,1%). Wyróżniono cztery postawy wobec odmienności: tolerancyjne (32,3% badanych), akceptujące (25,2%), rygorystyczne (17%) oraz nietolerancyjne (25,6%). Zauważono korelację pomiędzy stopniem religijności badanych a ich postawami wobec odmienności. W grupie proreligijnej przeważały postawy nietolerancji (42,7%) oraz rygoryzmu (201,%). W grupie areligijnej prawie 80% studentów odnosiło się do odmienności albo z tolerancją, albo z akceptacją. Najwyżej w hierarchii wartości badanej młodzieży były: życie rodzinne oraz relacje interpersonalne. Wartości intelektualne oraz religijne znalazły się na poziomie pośrednim. Samorealizację i prestiż studenci zaliczyli do wartości peryferyjnych. Wartości moralne – w opinii badanej grupy – znalazły się wyżej niż kompetencje. O hierarchii wartości w głównej mierze decyduje – jak wykazały wyniki badania – allocentryzm, dalej potrzeba bezpieczeństwa. Motywacja osiągnięć, kierowania sobą były nisko oceniane przez studentów. Młodzi ludzie są bardziej skłonni do działań adaptacyjnych niż innowacyjnych, co wiąże się z ich tendencją do zabezpieczania potrzeb ograniczonych do życia osobistego. Religijność znacząco wpływa na preferencję w zakresie niektórych wartości. Studenci proreligijni są bardziej nastawieni na idealizm i duchowość, natomiast studenci areligijni – na indywidualizm i realizm, powiązane z wartościami konkretnymi. Nastawienie wobec świata studentów religijnych ma wymiar przede wszystkim prospołeczny, studentów areligijnych zaś – egocentryczny.

Deskryptory TESE: religia, organizacja religijna, postawa, zachowania społeczne, katolicyzm, motywacja
TESE descriptors: religion, religious organisation, attitude, social behaviour, Catholicism, motivation
Publikacje:
  • Wysocka, E. (2000). Religijność a społeczne funkcjonowanie młodzieży. Paedagogia Christiana, 1, 117-140.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"