BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Religijność a rozwój rozumowania moralnego w okresie adolescencji
Instytucja:
Data: [2011]
Badacz: Dorota Czyżowska, Kamila Mikołajewska
Abstrakt:

Przedmiotem badania uczyniono związek między religijnością a rozwojem rozumowania moralnego u młodzieży. Badaniem objęto 112 uczniów, w tym 59 dziewcząt i 53 chłopców. Respondenci uczęszczali do pierwszych i drugich klas w krakowskich liceach. Wiek respondentów mieścił się w przedziale 15-18 lat (średnia: 16,95 roku). Poziom rozwoju moralnego określono na podstawie metody Resta, zaadaptowanej do polskich warunków przez Niemczyńskiegi i Stawarz (jako Test Rozumienia Problemów TRP). Z kolei pomiar religijności oparto na Skali Centralności Religijności Stefana Hubera (2003; polska adaptacja Zarzyckiej, 2007). Większość badanych uczniów przejawiała religijność heteronomiczną (62,50%). Autonomiczną religijność stwierdzono u blisko co czwartej badanej osoby, a religijność marginalną u ponad co dziesiątej. Nie zaobserwowano istnienia różnic płciowych w zakresie typu religijności. Wyniki badania ujawniły jednak różnice w religijności między uczniami określonych typów szkół. Religijność autonomiczną przejawiała przede wszystkim młodzież z katolickiej szkoły (blisko połowa). Wśród pozostałych licealistów ten typ religijności zaobserwowano u 18,52%. Uczniowie spoza szkół katolickich przejawiali w większości religijność heteronomiczną (nieco ponad 70%). Na podstawie wyników badania stwierdzono, że młodzież, która rozważa dylematy moralne, przyjmuje w dużym stopniu perspektywę konwencjonalną, co jest zgodne z wynikami innych badań zagranicznych. Uczennice częściej niż chłopcy wybierały sądy odpowiadające moralności intuicyjnego humanizmu. Chłopcy natomiast częściej niż dziewczęta koncentrowali się w tym zakresie na umowie społecznej. Zauważono ponadto, że uczniowie przywiązujący dużą wagę do religii i religijności znacznie rzadziej byli nastawieni antyinstytucjonalnie i krytycznie wobec porządku społecznego i społecznych instytucji.

Autorskie słowa kluczowe: adolescencja, rozwój rozumowania moralnego, religijność
Author's Keywords: adolescence, development of moral reasoning, centrality of religiosity
Deskryptory TESE: religia, katolicyzm, postawa, osobowość, krytycyzm
TESE descriptors: religion, Catholicism, attitude, personality, critical sense
Publikacje:
  • Czyżowska, D. i Mikołajewska, K. (2012). Religijność a rozwój rozumowania moralnego w okresie adolescencji. Psychologia Rozwojowa, 2, 55-70.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"