Abstrakt: |
Celem badania była analiza systemu wartości młodzieży studiującej indywidualnie. Badaniem objęto 129 osób z różnych kierunków studiujących na Uniwersytecie Gdańskim (72,9% mężczyzn; 77,5% pochodzenia inteligenckiego; najwięcej z Wydziału Ekonomiki Transportu – 52 osoby). Wykorzystano metody i techniki ankiety i wywiadu według opracowanego kwestionariusza oraz analizę dokumentacji osobistej i urzędowej. Niezależnie od wydziału, płci, pochodzenia społecznego i miejsca zamieszkania najważniejsze dla badanych były wartości związane z bliskimi ludźmi, indywidualnym twórczym rozwojem i perfekcjonizmem. Dalsze pozycje zajmowały wartości związane z karierą i wartości konsumpcyjne, na ostatnim miejscu znalazły się wartości prospołeczne. Badanych ceniących bliskich łączyły więzy z niewielką grupą bliskich im osób; wejściu w dojrzałe życie towarzyszyła potrzeba przyjaźni, miłości i innych uczuć wyższych. Wartości poznawcze studenci odnosili do rozwoju zdolności i umiejętności twórczych, aktywności intelektualnej prowadzącej do stawiania problemów i produkowania nowych rozwiązań, inspiracji twórczej. Wartości perfekcyjne były rozumiane przez studentów jako chęć bycia ekspertem w wyuczonym zawodzie. Wartości związane z karierą przez studentów odnoszących się do nich pozytywnie były traktowane nie jako cel sam w sobie. Wartości konsumpcyjne były wiązane z osiągnięciem wysokiego poziomu konsumpcji w przyszłości, zaspokojeniem potrzeb przez podjęcie pracy po ukończeniu studiów wyższych. Najmniejsza popularność wartości prospołecznych może świadczyć o tym, że najzdolniejsi studenci są najmniej uspołecznieni; byli też jednak badani akceptujący te wartości, zwracający uwagę na potrzeby i interes innych ludzi oraz całego społeczeństwa i pragnący im poświęcić swoją aktywność.
|