BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: System wartości studentów studiów indywidualnych
Instytucja:
Data: 1990 – 1991
Badacz: Jan Papież
Abstrakt:

Celem badania była analiza systemu wartości młodzieży studiującej indywidualnie. Badaniem objęto 129 osób z różnych kierunków studiujących na Uniwersytecie Gdańskim (72,9% mężczyzn; 77,5% pochodzenia inteligenckiego; najwięcej z Wydziału Ekonomiki Transportu – 52 osoby). Wykorzystano metody i techniki ankiety i wywiadu według opracowanego kwestionariusza oraz analizę dokumentacji osobistej i urzędowej. Niezależnie od wydziału, płci, pochodzenia społecznego i miejsca zamieszkania najważniejsze dla badanych były wartości związane z bliskimi ludźmi, indywidualnym twórczym rozwojem i perfekcjonizmem. Dalsze pozycje zajmowały wartości związane z karierą i wartości konsumpcyjne, na ostatnim miejscu znalazły się wartości prospołeczne. Badanych ceniących bliskich łączyły więzy z niewielką grupą bliskich im osób; wejściu w dojrzałe życie towarzyszyła potrzeba przyjaźni, miłości i innych uczuć wyższych. Wartości poznawcze studenci odnosili do rozwoju zdolności i umiejętności twórczych, aktywności intelektualnej prowadzącej do stawiania problemów i produkowania nowych rozwiązań, inspiracji twórczej. Wartości perfekcyjne były rozumiane przez studentów jako chęć bycia ekspertem w wyuczonym zawodzie. Wartości związane z karierą przez studentów odnoszących się do nich pozytywnie były traktowane nie jako cel sam w sobie. Wartości konsumpcyjne były wiązane z osiągnięciem wysokiego poziomu konsumpcji w przyszłości, zaspokojeniem potrzeb przez podjęcie pracy po ukończeniu studiów wyższych. Najmniejsza popularność wartości prospołecznych może świadczyć o tym, że najzdolniejsi studenci są najmniej uspołecznieni; byli też jednak badani akceptujący te wartości, zwracający uwagę na potrzeby i interes innych ludzi oraz całego społeczeństwa i pragnący im poświęcić swoją aktywność.
 

Deskryptory TESE: postawa, nauczanie zindywidualizowane, studia wyższe, student, osobowość
TESE descriptors: attitude, individualised teaching, higher education course, student, personality
Publikacje:
  • Papież, J. (1993). System wartości studentów studiów indywidualnych. Zeszyty Naukowe. Pedagogika. Historia Wychowania / Uniwersytet Gdański, 23, 113-120.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"