BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: System wartości w kontekście zmiennych osobowościowych
Instytucja:
Data: [2004]
Badacz: Mirosława Czerniawska, Emilia Dolata
Abstrakt:

Celem badania była próba charakterystyki systemów wartości w kontekście zmiennych osobowościowych, określanych mianem Wielka Piątka, tj. ekstrawersji, otwartości na doświadczenie, ugodowości, neurotyczności i sumienności. Badaniem objęto 325 studentów (73 mężczyzn oraz 252 kobiety) dwóch uczelni: Uniwersytetu w Białymstoku (Wydział Pedagogiki i Psychologii – 18 mężczyzn i 147 kobiet) oraz Politechniki w Białymstoku (Wydział Zarządzania – 55 mężczyzn i 105 kobiet). Respondenci mieli od 20 do 24 lat. Do zebrania materiału badawczego posłużono się Inwentarzem Osobowości NEO-FFI Costy i McCrae oraz Skalą Wartości Rokeacha. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że im wyższa ekstrawersja, tym wyższa preferencja wartości „życie pełne wrażeń” i niższa – wartości „równowaga wewnętrzna”. Zgodnie ze zgromadzonym materiałem ustalono również, że osoby otwarte na doświadczenie ceniły wyżej wartości o charakterze poznawczo-intelektualnym, wartości związane z autonomią w myśleniu i działaniu, a także wartość odzwierciedlającą zainteresowania estetyczne. U osób ugodowych zaobserwowano pozytywne związki z wartościami interpersonalnymi oraz moralnymi. Wykazano, że neurotycy również preferowali wartości moralne, z kolei badani o dużej sumienności charakteryzowali się silną wolą dążenia do osiągnięć.

Autorskie słowa kluczowe: dorosłość, osobowość, system wartości
Deskryptory TESE: osobowość, student, postawa, zachowania, zachowania społeczne
TESE descriptors: personality, student, attitude, behaviour, social behaviour
Publikacje:
  • Czerniawska, M. i Dolata E. (2006). System wartości w kontekście zmiennych osobowościowych. Psychologia Rozwojowa, 4, 103-114.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"