Abstrakt: |
Przedmiotem badania był system wartości nauczycieli i wychowawców. W badaniu uczestniczyli słuchacze Studium Podyplomowego Wychowania Prorodzinnego przy Wyższej Szkole Pedagogicznej w Krakowie, z filią w Tarnowie. Studium przygotowuje nauczycieli do prowadzenia zajęć z wychowania prorodzinnego w szkołach podstawowych i średnich. Studenci interesowali się przede wszystkim turystyką, w dalszej kolejności wymieniali: psychologię, teologię, zajęcia artystyczne (np. haft, bukieciarstwo), gotowanie, różnorodną pomoc innym ludziom. Jeśli chodzi o czytelnictwo, respondenci sięgali po książki o tematyce popularnonaukowej, wychowawczej, pedagogicznej, prorodzinnej. Studenci słuchali przede wszystkim muzyki poważnej, relaksacyjnej, spokojnej. Część badanych interesowała się poezją śpiewaną i muzyką sentymentalną. Ankietowani unikali takich gatunków muzycznych jak: hard rock, rock i metal. 98,3% badanych zadeklarowało się jako katolicy. 72,2% respondentów było głęboko wierzących i praktykujących. Około 2% ankietowanych określiło siebie jako powierzchownie wierzących albo religijnie obojętnych. 97,6% badanych zaliczyłoby siebie do grupy patriotów. W ich hierarchii wartości na pierwszych miejscach znalazły się: wierność zasadom religijnym, zasady moralne, uczciwość, zgrana rodzina, miłość do partnera życiowego. Większości badanych najmniej zależało na: eleganckim samochodzie, sławie, modnych strojach albo pieniądzach. |