BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Przejawy ekspresji twórczej dzieci nadpobudliwych psychoruchowo a postawy nauczycieli
Instytucja:
Data: 1997 – 1998
Badacz: Małgorzata Filus
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: Czy obecna praktyka pedagogiczna w przedszkolu sprzyja tworzeniu sytuacji korzystnych dla rozwoju zachowań ekspresyjnych dzieci nadpobudliwych psychoruchowo? Czy występują różnice w preferencjach środków wyrazu ekspresji plastycznej (farby, kredki ołówkowe, technika materiałów różnych) dzieci nadpobudliwych i nienadpobudliwych? Czy występują różnice w przebiegu rozwoju twórczości plastycznej dzieci nadpobudliwych i nie przejawiających tego zaburzenia? Przyjęto hipotezy, że warunki przedszkola w niewielkim stopniu sprzyjają rozwojowi ekspresji plastycznej; występują różnice w preferencjach środków wyrazu obu grup dzieci; występuje spowolnienie rysunku u dzieci nadpobudliwych psychoruchowo. Badanie objęto pięciolatków z 12 lubelskich przedszkoli. Za pomocą Skali Obserwacyjnej dla Rodziców i Nauczycieli (wersja C.K. Conners, oprac. S. Tucholska), wypełnianej w konsultacji z rodzicami przez 20 nauczycielek przedszkolnych, wybrano 30 dzieci nadpobudliwych psychoruchowo i 30 dzieci nieprzejawiających dysfunkcji. Przeprowadzono ankietę wśród nauczycielek; stymulowany eksperyment psychologiczny wśród dzieci sprawdzający ekspresję plastyczną i muzyczną, oraz obserwację psychologiczną; zastosowano kryteria oceny prac plastycznych według R. Ingardena, M. Gołaszewskiej, S. Chorawskiego, W. Tatarkiewicza. Zauważono szereg ograniczeń i utrudnień w rozwoju ekspresji twórczej dzieci nadpobudliwych psychoruchowo w przedszkolu. Zainteresowanie nauczycieli sztuką i uczestnictwo w kulturze były bardziej deklaratywne niż faktyczne. Nauczyciele nieposiadający odpowiedniej wiedzy na temat zaburzeń przyjmowali wadliwe postawy wobec dzieci nadpobudliwych (np. krytykowali je za bałagan); ich prace były również wyśmiewane przez rówieśników. Wskutek tego zniechęcały się do aktywności plastycznej. Realizowany program utrudniał organizację wychowania stymulującą zainteresowania dzieci oraz swobodną aktywność zabawową i ekspresyjną; nauczycielki nie miały własnych wizji programu autorskiego. Większość zajęć w połowie przedszkoli miała charakter statyczny. Zbyt często pojawiała się metoda zadań stawianych do wykonania w określonym kierunku. Nauczycielki nie potrafiły odpowiednio pokierować dziećmi podczas zajęć dydaktycznych i poza nimi; prawie nie starały się zapobiegać konfliktom. Nie w pełni doceniały wagę aktywności twórczej, nie potrafiły właściwie wykorzystać skłonności wychowanków wynikające z ich potrzeb. Dzieci miały ograniczone możliwości wyboru przedmiotu poznania, tematu, techniki, organizacji przebiegu pracy twórczej. Zauważono preferencje w środkach wyrazu między obiema grupami dzieci. Dzieci nadpobudliwe unikały technik wymagających precyzji, sprawności grafomotorycznej, preferowały malowanie pędzlem na dużym formacie papieru, a po zachętach również palcami – ten wyraz ekspresji sprawiał im najwięcej radości. Dzieci te były bardziej spontaniczne w przejawach ekspresji ruchowo-mimicznej wyrażanej po wpływem przeżyć; pod wpływem muzyki z większą swobodą oddawały się spontanicznemu tańcowi, jednak interpretacja tańca niezalgorytmizowanego wypadła na korzyść dzieci nienadpobudliwych. U dzieci nadpobudliwych zauważono większe nasilenie zachowań ekspresyjno-werbalnych; częściej nuciły melodie podczas wykonywania zadań, radość sprawiała im spontaniczna gra na instrumentach. U dzieci nadpobudliwych wolniej następował rozwój rysunku.

Deskryptory TESE: edukacja przedszkolna, edukacja plastyczna, zajęcia twórcze, specjalne potrzeby edukacyjne, dziecko, relacja nauczyciel – uczeń, edukacja artystyczna
TESE descriptors: pre-primary education, drawing, creative activities, special educational needs, child, teacher-student relation, art education
Publikacje:
  • Filus, M. (2000). Przejawy ekspresji twórczej dzieci nadpobudliwych psychoruchowo a postawy nauczycieli. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio J, Paedagogia-Psychologia, 13, 45-59.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"