BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Przejawy i niektóre uwarunkowania nieprzystosowania społecznego uczniów klas wiejskiej szkoły podstawowej
Instytucja:
Data: [1994]
Badacz: Jerzy Modrzewski
Abstrakt:

Przedmiotem badania były przejawy i uwarunkowania nieprzystosowania społecznego uczniów starszych klas wiejskiej szkoły podstawowej. Do zebrania materiału wykorzystano ankietę audytoryjną. Przebadano ponad 200 dzieci, jednak do dalszej analizy włączono 198 ankiet uczniów klas szóstych ze wsi: Stawiszyn (cztery klasy), Opatówek (cztery klasy) oraz Biezdrowo (dwie klasy). Wśród 198 osób było 104 chłopców i 94 dziewczynki. 13% uczniów miało opóźnienia szkolne. 90% badanych wychowywało się w pełnych rodzinach. 89% respondentów nigdy nie miało kontaktu z narkotykami (6% dzieci nie odpowiedziało na to pytanie). 5% ankietowanych przyznało się do zażywania narkotyków. Dalsze rozmowy ujawniły, że niektóre osoby potraktowały palenie papierosów albo przyjmowanie środków psychotropowych jako przyjmowanie środków odurzających. 47 uczniów bardzo często przyjmowało leki przeciwbólowe. Za przejaw zachowania antyspołecznego przyjęto picie alkoholu. 137 uczniów przyznało się do picia przynajmniej raz w życiu piwa, wina albo szampana. Pięć osób piło alkohol regularnie, pozostali uczniowie – okazjonalnie. 103 respondentów przynajmniej raz w życiu piło wódkę, likiery albo koniak. 18 respondentów piło te rodzaje alkoholu przynajmniej raz w tygodniu. 19 badanych przyznało się do regularnego palenia papierosów; w ogóle kontakt z papierosami miało 85 uczniów. 17,7% uczniów raz albo dwa razy uczestniczyło w pobiciu. 15,6% przyznało się do podrabiania podpisów. 11,1% uczniów chodziło na wagary. 39,4% respondentów było członkami klubu sportowego. 16,2% badanych należało do chóru. 28,3% uczniów było członkami organizacji młodzieżowej. 11,1% ankietowanych uczestniczyło w kołach zainteresowań. Drugoroczność dotyczyła 51 osób. Ośmiu uczniów powtarzało dwie klasy, 19 – jedną. 40% respondentów borykało się z trudnościami w szkole. Ponad 80% ankietowanych dostawało od rodziców małe kieszonkowe. Sytuację materialną badanych uczniów uznano za wystarczającą. 87,4% badanych twierdziło, że ich stosunki z matkami są dobre albo bardzo dobre. Stosunki z ojcami były nieco mniej zażyłe – za dobre i bardzo dobre uznało je 73,3% uczniów. Można więc stwierdzić, że w zasadzie młodzież wiejska nie miała problemów w porozumieniu z rodzicami; trudności w relacjach dotyczyły 1/5 badanych. Mimo deklarowanych dobrych stosunków przynajmniej z jednym z rodziców 51% uczniów zadeklarowało, że z problemami zwróciliby się do swoich matek albo ojców. O sukcesach szkolnych z rodzicami rozmawiało 11,6% badanych. Wyniki badania wykazały, że do najbardziej niepokojących przejawów zachowań antyspołecznych wśród młodzieży wiejskiej należy zaliczyć spożywanie alkoholu. Co czwarty uczeń w wieku 13–14 lat spożywał napoje alkoholowe mniej albo bardziej regularnie.

Autorskie słowa kluczowe: nieprzystosowanie społeczne, rodzinne, szkolne, rówieśnicze
Author's Keywords: unconformity – social, family, school, peer
Deskryptory TESE: przemoc, przemoc szkolna, przestępczość, relacja rodzice – dziecko, relacja dorosły – dziecko, konflikt, obszar wiejski
TESE descriptors: violence, bullying, dellinquency, parent-child relation, adult-child relation, conflict, rural area
Publikacje:
  • Modrzewski, J. (1994). Przejawy i niektóre uwarunkowania nieprzystosowania społecznego uczniów klas wiejskiej szkoły podstawowej. W: W. Ambroziak, T. Frąckowiak i S. Wawryniuk, (red.), Pamięć i obecność społeczna (s. 239-272). Poznań: Prodruk.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"