BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Przejawy i przyczyny agresywnych zachowań młodzieży
Data: [1999]
Badacz: Grażyna Miłkowska-Olejniczak
Abstrakt:

Celem badania było poznanie przyczyn i przejawów zachowań agresywnych uczniów szkół ponadpodstawowych różnych typów. Badaniem objęto 240 uczniów klas drugich liceum ogólnokształcącego, technikum i zasadniczej szkoły zawodowej. Posłużono się metodą sondażu diagnostycznego, techniką ankiety. Źródłem zachowań agresywnych były działania innych osób (z kręgu rodzinnego, szkolnego, pozaszkolnego), wypowiedzi innych osób, niepowodzenia we własnym działaniu. Najczęściej wskazywane działania innych: a) rodziców – przeszkadzanie w wykonywaniu różnych czynności – 37,5%; b) rodzeństwa – niszczenie przedmiotów należących do badanych – 42,5%; c) nauczycieli – faworyzowanie uczniów – 60,8%; d) rówieśników – służalczość wobec nauczycieli – 66,7%; e) dorosłych – pchanie się w kolejce do pociągu, autobusu – 71,7%; f) rówieśników poza szkołą – niedotrzymywanie obietnic – 70,7%. Stwierdzono, że źródłem agresji są wszystkie zachowania innych naruszające godność osobistą, nietykalność psychiczną i fizyczną, stanowiące próbę ingerencji. Najczęściej wskazywane wypowiedzi były następujące: a) rodziców – porównywanie z rodzeństwem – 45%; b) rodzeństwa – szantażowanie – 43,3%; c) nauczycieli – wypowiedzi naruszające godność ucznia – 74,2%; d) rówieśników – wyzwiska – 38,3%; e) dorosłych – komentowanie usłyszanych rozmów młodzieży – 70,8%; f) rówieśników poza szkołą – odmowa pożyczenia czegoś – 70%; stwierdzono, że główne źródła agresji tkwią w relacjach z dorosłymi, w kontaktach z rówieśnikami jest ich mniej. Najczęstsze wskazywane niepowodzenia we własnym działaniu były następujące: w kręgu rodzinnym – niepowodzenia w trakcie kłótni z rodzicami – 48,3%; w kręgu szkolnym – otrzymanie słabej oceny – 62,5%; w kręgu pozaszkolnym – nieumiejętność dostosowania zachowania do sytuacji – 66%; szczególnie bolesne były porażki doznawane w obecności osób trzecich. Najczęściej wskazywane przejawy zachowań agresywnych były następujące: a) w kręgu rodziny: wobec rodziców – izolowanie się – 54%, wobec rodzeństwa – agresja przemieszczona w postaci rzucania przedmiotami – 53,3%, w sytuacji niepowodzeń w działaniu – rezygnacja z dalszego wykonywania czynności – 61,7% chłopcy, 50% dziewczęta; b) w kręgu szkoły: wobec nauczycieli – wypisywanie obelżywych treści na ławce – 58,3%, wobec kolegów – wyśmiewanie i marzenia o agresywnej treści – po 40%, w sytuacji niepowodzeń w działaniu – rezygnacja z dalszych prób – 72,5%; c) w kręgu pozaszkolnym: wobec dorosłych – przedrzeźnianie – 66% (głównie chłopcy), wobec kolegów – wyzywanie – 45,8%, w sytuacji niepowodzeń – poczucie własnej nicości – 48,3%; zachowania agresywne różnicowały powód gniewu, wiek, pozycja osoby będącej przedmiotem agresji (np. wobec osób znaczących – częściej formy agresji pośredniej i przemieszczonej), płeć (dziewczęta – częściej formy bezpośredniej agresji słownej, chłopcy – agresji fizycznej) i typ szkoły badanych (najniższa agresywność – uczniowie liceów).

Deskryptory TESE: uczeń, przemoc, szkoła średnia, szkoła średnia o profilu zawodowym, zachowania społeczne
TESE descriptors: pupil, violence, secondary school, vocational school, social behaviour
Publikacje:
  • Miłkowska-Olejniczak, G. (1999). Przejawy i przyczyny agresywnych zachowań młodzieży. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 10, 25-33.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"