BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Techniki wychowawcze w środowisku rodzinnym a poziom agresji młodzieży lekko upośledzonej umysłowo
Instytucja:
Data: [1994]
Badacz: Dorota Skowrońska
Abstrakt:

Celem badania była analiza związku między technikami wychowawczymi, stosowanymi przez rodziców, a poziomem nasilenia agresji u młodzieży upośledzonej umysłowo w stopniu lekkim. Wysunięto hipotezę, że istnieje zależność między tymi technikami a poziomem i formami agresji dzieci. Badaniem objęto 60 osób upośledzonych w stopniu lekkim (II 55-69) w wieku 14-18 lat. Zastosowano eksperymentalną wersję Inwentarza Rodzicielskich Technik Wychowawczych opracowaną przez A.E. Gałę z Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego oraz kwestionariusz Nastroje i humory A.H. Bussa i A. Durkee; metodą uzupełniającą był wywiad psychologiczny własnej konstrukcji. Wśród badanej grupy najwięcej było osób, wobec których rodzice stosowali w wychowaniu technikę podkreślania mocy (68,9%), następnie technikę wycofywania miłości (26,6%), wprowadzania w zasady (5,1%). Wynik ogólny agresji zawierał się w przedziale przeciętnych, zbliżony był do granicy wysokich. Badani najwyższe wyniki uzyskali w skalach napastliwości fizycznej i podejrzliwości; średnie w skalach napastliwości pośredniej i agresji słownej. Analiza statystyczna wykazała, że istnieje umiarkowana zależność między stosowaniem przez rodziców techniki podkreślania mocy a poziomem nasilenia agresji u dzieci; nie wykazano związku między tą techniką a poziomem nasilenia napastliwości słownej, urazy, poczucia winy. Stosowanie jej miało natomiast istotny dodatni wpływ na poziom nasilenia napastliwości fizycznej i pośredniej, negatywizmu, podejrzliwości. Zależność między stosowaniem techniki wycofywania miłości a poziomem nasilenia agresji była niska, nieistotna statystycznie; nie istniał związek między nią a poziomem nasilenia napastliwości słownej, podejrzliwości, urazy, drażliwości, poczucia winy; istniał odwrotny związek istotny statystycznie w przypadku nasilenia poziomu napastliwości fizycznej i pośredniej, negatywizmu. Dowiedziono także istnienia umiarkowanej, odwrotnej ogólnej zależności między techniką wprowadzania w zasady a poziomem nasilenia agresji. Nieistotna statystycznie była zależność między tą techniką a napastliwością fizyczną, drażliwością, poczuciem winy; umiarkowana odwrotna współzależność wystąpiła w przypadku napastliwości słownej i pośredniej, negatywizmu, podejrzliwości, urazy.

Deskryptory TESE: upośledzenie, niepełnosprawność intelektualna, wychowanie w rodzinie, relacja rodzice – dziecko, opieka nad dzieckiem, zachowania, postawa, młodzież, opieka nad młodzieżą
TESE descriptors: disability, intellectual disability, family education, parent-child relation, childcare, behaviour, attitude, youth, youth protection
Publikacje:
  • Skowrońska, D. (1995). Techniki wychowawcze w środowisku rodzinnym a poziom agresji młodzieży lekko upośledzonej umysłowo. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio J, Paedagogia-Psychologia, 8, 151-158.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"