BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Edukacja nauczycielska w zakresie pedagogiki wczesnoszkolnej
Instytucja:
Data: [1993]
Badacz: Ryszard Więckowski
Abstrakt:

Celem badania było poznanie opinii nauczycieli o kształceniu zawodowym. Badaniem objęto 85 nauczycieli o zróżnicowanym stażu zawodowym; byli to głównie absolwenci dwuletnich studiów nauczycielskich, czynni zawodowo nauczyciele, kontynuujący studia w systemie zaocznym, w większości studenci studiów zaocznych Wyższej Szkoły Pedagogicznej Towarzystwa Wiedzy Powszechnej w Warszawie. Badanych poproszono o przygotowanie anonimowej pisemnej wypowiedzi na temat Moja praca pedagogiczna, osiągnięcia i trudności, uwzględniającej następujące zagadnienia: ocenę umiejętności pedagogicznych zdobytych podczas studiów w konfrontacji z praktyką szkolną; rodzaje trudności napotykane w praktyce szkolnej; pracę pedagogiczną w systemie wartości nauczyciela; ocenę warunków pracy pedagogicznej w szkole; ocenę kontroli „zewnętrznej” prowadzonej przez dyrektora szkoły i inne osoby. 47,4% badanych w środowisku miejskim i 36,6% w wiejskim uważało własne przygotowanie do zawodu za niewystarczające. Nauczyciele zwracali uwagę na niedostatki w przygotowaniu prakseologicznym, związanym z pisaniem konspektów, rozkładów materiału oraz prowadzeniem konkretnych zajęć z dziećmi. Na podstawie analizy wypowiedzi wyróżniono w kształceniu nauczycieli podejścia: instrumentalne (przekaz określonych wzorców działań pedagogicznych) i procesualne (preferowanie analizy określonych treści pedagogicznych). Stwierdzono, że niedosyt przekazu wzorców prowadzi do negatywnej oceny studiów pedagogicznych. 45% badanych w środowisku pracy spotkało się z obojętnością; 47,5% odczuwało brak zainteresowania i pomocy w pracy ze strony dyrekcji i starszych stażem kolegów. 54,4% napotykało znaczne trudności we współpracy wychowawczej z rodzicami. Nauczyciele zwracali również uwagę na brak odpowiedniej atmosfery w szkole. Badani wskazywali także na własne osiągnięcia i zadowolenie z wykonywanej pracy; wyciągnięto wniosek, że mimo trudności wielu wykonywało swój zawód z zaangażowaniem i determinacją. 58,4% pozytywnie oceniło hospitacje prowadzone przez dyrektora szkoły, pozostali ocenili je negatywnie ze względu na złą atmosferę i brak pomocy. Warunki pracy w szkole oceniło negatywnie 52,6% nauczycieli ze środowiska miejskiego i 58,5% z wiejskiego. Pracę utrudniały: warunki lokalowe, liczność klas, nauka zmianowa, brak pomocy dydaktycznych. Pojawiały się również wypowiedzi optymistyczne, świadczące o pewnych korzystnych zmianach. Z wypowiedzi badanych wywnioskowano, że gorsze warunki do nauki mają dzieci młodsze.

Deskryptory TESE: kwalifikacje pedagogiczne, nauczyciel, kształcenie nauczycieli, praktyka pedagogiczna, nauczanie, model kształcenia nauczycieli, zawód nauczyciela
TESE descriptors: teaching qualification, teacher, teacher education, teaching practice, teaching, teacher education model, teaching profession
Publikacje:
  • Więckowski, R. (1994). Edukacja nauczycielska w zakresie pedagogiki wczesnoszkolnej. Warszawa: WSP TWP.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"