Abstrakt: |
Celem badania była ocena wpływu środków masowego przekazu na kształtowanie się postaw obronnych młodzieży, jej stosunku do zagadnień związanych z obronnością oraz roli środków masowego przekazu w dostarczaniu wiedzy na ten temat. Badaniem objęto 1822 uczniów szkół ponadpodstawowych z województw śląskiego, małopolskiego, świętokrzyskiego i mazowieckiego. Dobór próby miał charakter losowo-kwotowy. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że głównym źródłem informacji z zakresu obronności była dla uczniów telewizja (81%), głównie kanał pierwszy i drugi Telewizji Polskiej oraz TVN . Prasę wskazało 11% badanych, radio i internet – 4% (TIK). Większość respondentów określiła poziom swojego zainteresowania programami TV o tematyce obronnej jako średni. Tak samo oceniono zakres poszerzania wiedzy obronnej za pośrednictwem programów TV (65%) oraz atrakcyjność tych programów (50%). 70% badanych stwierdziło całkowity brak zainteresowania prasą o tematyce obronnej, 97% – audycjami radiowymi o tematyce obronnej. 78% uczniów nigdy nie korzystało z internetu w celu zdobywania wiedzy z zakresu obronności, 15% czyniło to czasami, 4% – często, 3% – bardzo często. |