Abstrakt: |
Celem badania była odpowiedź na następujące pytania: Na czym polega rozumienie utworu przez dzieci? Czy występuje zależność między uwarunkowaniami kulturowymi rodziców a zainteresowaniami czytelniczymi u dzieci? Czy praca pedagogiczna ma wpływ na rozwijanie zainteresowań czytelniczych dzieci? Badaniem testem sprawdzającym poziom rozumienia tekstów literackich z lektury szkolnej objęto klasy trzecie. Test składał się w większości z zamkniętych pytań dotyczących indywidualnego stosunku dzieci do znanej książki oraz znajomości lektur (tytuł, nazwisko autora, główni bohaterowie, problematyka). Przeanalizowano także wypowiedzi rodziców i nauczycieli. Rozumienie tekstów literackich przez dzieci było niedokładne, niecałkowite. Dzieci zapamiętywały treści najbardziej interesujące, bohaterów, najweselsze i najciekawsze sytuacje. Nie zastanawiały się nad tematyką utworu, jego problematyką, kompozycją. W badanych rodzinach dorośli przenosili na dzieci swój styl obcowania z literaturą. Zarówno dzieci, jak i ich rodzice twierdzili, że najchętniej czytają książki przygodowe, baśnie i bajki. Wyciągnięto wniosek, że nabywanie kultury literackiej w domu odbywa się głównie przez doświadczenie – obcowanie z tekstem. Nauczyciele współdziałali z bibliotekami szkolnymi w zakresie popularyzowania książek ze spisu lektur szkolnych (organizowanie wystaw książek według wskazanej tematyki, eksponowanie haseł zachęcających do czytania, sporządzanie przez bibliotekarzy plansz-wykazów lektur poszczególnych klas, prowadzenie lekcji bibliotecznych w związku z opracowywaną lekturą). W pracy dydaktyczno-wychowawczej na lekcjach języka polskiego nauczyciele starali się stosować różne formy przekazywania tekstu lektury (opowiadanie i głośne czytanie książek; wzbogacenie środkami audiowizualnymi) i pracy z lekturą, polegające na działaniu samych uczniów i ich współdziałaniu z nauczycielem (improwizacje, zabawy twórcze, inscenizacje, opowiadania twórcze, swobodne teksty, tworzenie książeczek tematycznych dotyczących lektur, prowadzenie dzienniczków lektur, prezentowanie książeczek przez uczniów, urządzenie kącika książek ze spisu lektur). |