BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Percepcja tekstów literackich przez dzieci
Data: [1994]
Badacz: Beata Marzęda-Przybysz
Abstrakt:

Celem badania była odpowiedź na następujące pytania: Na czym polega rozumienie utworu przez dzieci? Czy występuje zależność między uwarunkowaniami kulturowymi rodziców a zainteresowaniami czytelniczymi u dzieci? Czy praca pedagogiczna ma wpływ na rozwijanie zainteresowań czytelniczych dzieci? Badaniem testem sprawdzającym poziom rozumienia tekstów literackich z lektury szkolnej objęto klasy trzecie. Test składał się w większości z zamkniętych pytań dotyczących indywidualnego stosunku dzieci do znanej książki oraz znajomości lektur (tytuł, nazwisko autora, główni bohaterowie, problematyka). Przeanalizowano także wypowiedzi rodziców i nauczycieli. Rozumienie tekstów literackich przez dzieci było niedokładne, niecałkowite. Dzieci zapamiętywały treści najbardziej interesujące, bohaterów, najweselsze i najciekawsze sytuacje. Nie zastanawiały się nad tematyką utworu, jego problematyką, kompozycją. W badanych rodzinach dorośli przenosili na dzieci swój styl obcowania z literaturą. Zarówno dzieci, jak i ich rodzice twierdzili, że najchętniej czytają książki przygodowe, baśnie i bajki. Wyciągnięto wniosek, że nabywanie kultury literackiej w domu odbywa się głównie przez doświadczenie – obcowanie z tekstem. Nauczyciele współdziałali z bibliotekami szkolnymi w zakresie popularyzowania książek ze spisu lektur szkolnych (organizowanie wystaw książek według wskazanej tematyki, eksponowanie haseł zachęcających do czytania, sporządzanie przez bibliotekarzy plansz-wykazów lektur poszczególnych klas, prowadzenie lekcji bibliotecznych w związku z opracowywaną lekturą). W pracy dydaktyczno-wychowawczej na lekcjach języka polskiego nauczyciele starali się stosować różne formy przekazywania tekstu lektury (opowiadanie i głośne czytanie książek; wzbogacenie środkami audiowizualnymi) i pracy z lekturą, polegające na działaniu samych uczniów i ich współdziałaniu z nauczycielem (improwizacje, zabawy twórcze, inscenizacje, opowiadania twórcze, swobodne teksty, tworzenie książeczek tematycznych dotyczących lektur, prowadzenie dzienniczków lektur, prezentowanie książeczek przez uczniów, urządzenie kącika książek ze spisu lektur).

Deskryptory TESE: dziecko, literatura, literatura dla dzieci i młodzieży, czytanie, rozumienie, rozwój poznawczy
TESE descriptors: child, literature, children's and youth literature, reading, comprehension, cognitive development
Publikacje:
  • Marzęda-Przybysz, B. (1995). Percepcja tekstów literackich przez dzieci. Życie Szkoły, 6, 331-336.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"