Abstrakt: |
Badanie dotyczyło percepcyjnych możliwości takich czynników jako brzmienie i środki wykonawcze, dramaturgia utworu, charakter wyrazowy. Celem było uzyskanie odpowiedzi na pytania: które z tych czynników są trudniejsze, a które łatwiejsze w odbiorze; czy wiedza, doświadczenie, własne zainteresowania muzyczne mają wpływ na percepcję muzyki współczesnej; jakie kryteria stosuje młodzież w ocenie estetycznej utworów; co stanowi kryterium oceny – kategorie wartości artystycznych czy pozamuzyczne funkcje muzyki. Badaniem objęto dwie grupy uczniów liceów ogólnokształcących z województwa kieleckiego, z których jedna uczestniczyła w cyklu 12 lekcji poświęconych muzyce. Zastosowano test percepcji wartości artystycznych muzyki współczesnej (15 przykładów utworów, do których badani mieli dobierać określenia i które mieli oceniać pod względem estetycznym z uzasadnieniem), kwestionariusz ankiety zainteresowań muzycznych. Stwierdzono, że młodzież nie miała trudności w docieraniu do istotnych cech muzyki współczesnej; potrafiła rozpoznać charakter wyrazowy, jakość brzmienia, środki wykonawcze – zadania te w grupie kontrolnej rozwiązało poprawnie ponad 50%, w grupie eksperymentalnej – 70%; zadanie poświęcone percepcji formy, dramaturgii było trudniejsze – rozwiązało je poprawnie odpowiednio 30% i 40%. Stwierdzono, że pod wpływem przeprowadzonych lekcji zmieniło się nastawienie uczniów do muzyki współczesnej; dla ponad 60% był to pierwszy kontakt z taką muzyką; część oceniała ją negatywnie, nie znała konwencji, którymi operowali współcześni kompozytorzy; opinie uczniów w grupie kontrolnej ulegały zmianie w trakcie testu; wpływ wiedzy i doświadczenia uzyskanych na lekcjach poświęconych muzyce współczesnej ujawnił się w różnicy jakościowej w odpowiedziach obu grup, młodzież z grupy eksperymentalnej słuchała wnikliwiej; poszczególni słuchacze nie prezentowali określonego typu odbioru muzyki, uwzględniali różne właściwości utworu. |