BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Percepcja wartości artystycznych muzyki współczesnej przez młodzież
Instytucja:
Data: [1997]
Badacz: Barbara Smoleńska-Zielińska
Abstrakt:

Badanie dotyczyło percepcyjnych możliwości takich czynników jako brzmienie i środki wykonawcze, dramaturgia utworu, charakter wyrazowy. Celem było uzyskanie odpowiedzi na pytania: które z tych czynników są trudniejsze, a które łatwiejsze w odbiorze; czy wiedza, doświadczenie, własne zainteresowania muzyczne mają wpływ na percepcję muzyki współczesnej; jakie kryteria stosuje młodzież w ocenie estetycznej utworów; co stanowi kryterium oceny – kategorie wartości artystycznych czy pozamuzyczne funkcje muzyki. Badaniem objęto dwie grupy uczniów liceów ogólnokształcących z województwa kieleckiego, z których jedna uczestniczyła w cyklu 12 lekcji poświęconych muzyce. Zastosowano test percepcji wartości artystycznych muzyki współczesnej (15 przykładów utworów, do których badani mieli dobierać określenia i które mieli oceniać pod względem estetycznym z uzasadnieniem), kwestionariusz ankiety zainteresowań muzycznych. Stwierdzono, że młodzież nie miała trudności w docieraniu do istotnych cech muzyki współczesnej; potrafiła rozpoznać charakter wyrazowy, jakość brzmienia, środki wykonawcze – zadania te w grupie kontrolnej rozwiązało poprawnie ponad 50%, w grupie eksperymentalnej – 70%; zadanie poświęcone percepcji formy, dramaturgii było trudniejsze – rozwiązało je poprawnie odpowiednio 30% i 40%. Stwierdzono, że pod wpływem przeprowadzonych lekcji zmieniło się nastawienie uczniów do muzyki współczesnej; dla ponad 60% był to pierwszy kontakt z taką muzyką; część oceniała ją negatywnie, nie znała konwencji, którymi operowali współcześni kompozytorzy; opinie uczniów w grupie kontrolnej ulegały zmianie w trakcie testu; wpływ wiedzy i doświadczenia uzyskanych na lekcjach poświęconych muzyce współczesnej ujawnił się w różnicy jakościowej w odpowiedziach obu grup, młodzież z grupy eksperymentalnej słuchała wnikliwiej; poszczególni słuchacze nie prezentowali określonego typu odbioru muzyki, uwzględniali różne właściwości utworu.

Deskryptory TESE: muzyka, szkoła średnia, uczeń, edukacja muzyczna, rozwój poznawczy
TESE descriptors: music, secondary school, pupil, music education, cognitive development
Publikacje:
  • Smoleńska-Zielińska, B. (1997). Percepcja wartości artystycznych muzyki współczesnej przez młodzież (II). Wychowanie Muzyczne w Szkole, 5, 216-221.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"