Tytuł badania: |
Percepcja szkoły i jej rodzinne determinanty u współczesnej młodzieży polskiej |
Instytucja: |
|
Data: |
[2005] |
Badacz: |
Ewa Czerwińska-Jakimiuk |
Abstrakt: |
Przedmiotem badania była analiza korelacji między postrzeganiem środowiska szkolnego a wybranymi aspektami związanymi ze środowiskiem rodzinnym u młodzieży. Sformułowano m.in. poniższe hipotezy badawcze: wyższemu poziomowi wrogich, negatywnych, niesprawiedliwych zachowań ze strony rodziców w stosunku do jednostki odpowiada przeciętnie wyższy poziom poczucia braku satysfakcjonujących związków z rówieśnikami; wyższemu poziomowi zachowań opartych na agresji i przemocy (fizycznych oraz werbalnych) między rodzicami jednostki odpowiada przeciętnie wyższy poziom poczucia braku satysfakcji z powodu uczęszczania do szkoły oraz wsparcia ze strony nauczycieli; wyższemu poziomowi braku zainteresowania, miłości i wsparcia ze strony rodziców odpowiada przeciętnie wyższy poziom poczucia braku satysfakcjonujących związków z rówieśnikami. Badaniem objęto młodocianych więźniów i uczniów, którzy w czasie przeprowadzania badania przebywali w poniższych placówkach (udział w badaniu miał charakter dobrowolny): Areszt Śledczy przy ul. Montelupich w Krakowie, Zakład Karny Kraków-Spławy, Zakład Karny w Trzebini, Zespół Szkół Budowlanych nr 1 w Krakowie. Ogółem zbadano 324 młodych mężczyzn w wieku od 17 do 23 lat. Posłużono się metodą sondażu diagnostycznego oraz częścią skal Kwestionariusza Poczucia Napięcia i Czynników Ograniczających (opracowanego przez autorkę). W wyniku przeprowadzonego badania podtwierdzono wstępne hipotezy. Dane statystyczne dotyczące związku między percepcją środowiska szkolnego a czynnikami związanymi ze środowiskiem rodzinnym wykazały, że wadliwe funkcjonowanie rodziny (przemoc, brak zainteresowania i miłości) prowadzi do napięcia psychicznego oraz warunkuje silniejsze odczuwanie problemów szkolnych (m.in. negatywnych relacji z nauczycielami, rówieśnikami, brak wiary w siebie). |
Autorskie słowa kluczowe: |
środowisko rodzinne, adolescenci, środowisko szkolne, grupy rówieśnicze |
Author's Keywords: |
home environment, adolescence, school environment, groups of peers |
Deskryptory TESE: |
relacja rodzice – dziecko, relacja nauczyciel – uczeń, relacje interpersonalne, młodzież, rodzina, rodzice, resocjalizacja |
TESE descriptors: |
parent-child relation, teacher-student relation, interpersonal relations, youth, family, parents, correctional education |
Publikacje: |
- Czerwińska, E. (2009). Percepcja szkoły i jej rodzinne determinanty u współczesnej młodzieży polskiej. Rocznik Komisji Nauk Pedagogicznych, 62, 103-110.
|