BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Percepcja szkoły i jej rodzinne determinanty u współczesnej młodzieży polskiej
Instytucja:
Data: [2005]
Badacz: Ewa Czerwińska-Jakimiuk
Abstrakt:

Przedmiotem badania była analiza korelacji między postrzeganiem środowiska szkolnego a wybranymi aspektami związanymi ze środowiskiem rodzinnym u młodzieży. Sformułowano m.in. poniższe hipotezy badawcze: wyższemu poziomowi wrogich, negatywnych, niesprawiedliwych zachowań ze strony rodziców w stosunku do jednostki odpowiada przeciętnie wyższy poziom poczucia braku satysfakcjonujących związków z rówieśnikami; wyższemu poziomowi zachowań opartych na agresji i przemocy (fizycznych oraz werbalnych) między rodzicami jednostki odpowiada przeciętnie wyższy poziom poczucia braku satysfakcji z powodu uczęszczania do szkoły oraz wsparcia ze strony nauczycieli; wyższemu poziomowi braku zainteresowania, miłości i wsparcia ze strony rodziców odpowiada przeciętnie wyższy poziom poczucia braku satysfakcjonujących związków z rówieśnikami. Badaniem objęto młodocianych więźniów i uczniów, którzy w czasie przeprowadzania badania przebywali w poniższych placówkach (udział w badaniu miał charakter dobrowolny): Areszt Śledczy przy ul. Montelupich w Krakowie, Zakład Karny Kraków-Spławy, Zakład Karny w Trzebini, Zespół Szkół Budowlanych nr 1 w Krakowie. Ogółem zbadano 324 młodych mężczyzn w wieku od 17 do 23 lat. Posłużono się metodą sondażu diagnostycznego oraz częścią skal Kwestionariusza Poczucia Napięcia i Czynników Ograniczających (opracowanego przez autorkę). W wyniku przeprowadzonego badania podtwierdzono wstępne hipotezy. Dane statystyczne dotyczące związku między percepcją środowiska szkolnego a czynnikami związanymi ze środowiskiem rodzinnym wykazały, że wadliwe funkcjonowanie rodziny (przemoc, brak zainteresowania i miłości) prowadzi do napięcia psychicznego oraz warunkuje silniejsze odczuwanie problemów szkolnych (m.in. negatywnych relacji z nauczycielami, rówieśnikami, brak wiary w siebie).

Autorskie słowa kluczowe: środowisko rodzinne, adolescenci, środowisko szkolne, grupy rówieśnicze
Author's Keywords: home environment, adolescence, school environment, groups of peers
Deskryptory TESE: relacja rodzice – dziecko, relacja nauczyciel – uczeń, relacje interpersonalne, młodzież, rodzina, rodzice, resocjalizacja
TESE descriptors: parent-child relation, teacher-student relation, interpersonal relations, youth, family, parents, correctional education
Publikacje:
  • Czerwińska, E. (2009). Percepcja szkoły i jej rodzinne determinanty u współczesnej młodzieży polskiej. Rocznik Komisji Nauk Pedagogicznych, 62, 103-110.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"