BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Empatia a inteligencja, cechy osobowości i temperamentu
Instytucja:
Data: [1992]
Badacz: Maria Kliś, Joanna Kossewska
Abstrakt:

Celem badania było określenie związku pomiędzy empatią a inteligencją, cechami osobowości i temperamentu. Badaniem objęto łącznie 97 osób – studentów pierwszego i drugiego roku pedagogiki w Wyższej Szkole Pedagogicznej w Krakowie. Wśród badanych było 85 kobiet i 12 mężczyzn w wieku 19-21 lat. Narzędziem badawczym była Skala Empatii Emocjonalnej Mehrabiana i Epsteina, w której wyróżniono siedem podskal: podatność na zarażanie się emocjami innych, rozumienie uczuć osób nieznanych i dalekich, ekstremalna wrażliwość emocjonalna, tendencja do wzruszania się doświadczeniami pozytywnie przeżywanymi przez innych, tendencja do wzruszania się doświadczeniami negatywnie przeżywanymi przez innych, tendencja do współczucia i sympatycznego odnoszenia się do innych, gotowość do nawiązywania kontaktów z osobami potrzebującymi pomocy. Aspekt poznawczy empatii określono za pomocą Kwestionariusza Rozumienia Empatycznego Innych Ludzi Węglińskiego; neurotyzm i ekstrawersję zmierzono za pomocą Inwentarza Osobowości MPI Eysencka, cechy temperamentalne – na podstawie Kwestionariusza Temperamentu Strelaua, zmienne intelektualne – za pomocą Testu Inteligencji Eysencka i testu słownikowego Choynowskiego. Badanie wykazało: pozytywną korelację pomiędzy emocjonalnym i poznawczym aspektem empatii, pozytywną korelację między tendencją do zarażania się emocjami innych ludzi a neurotyzmem, negatywną korelację między siłą procesu hamowania nerwowego, interpretowanego jako zdolność do samokontroli, a podatnością na zarażanie się emocjami innych osób, brak korelacji między zmienną ekstrawersji a empatią emocjonalną, wpływ neurotyzmu na tendencję do zarażania się emocjami innych ludzi – częściowo nakłada się na wpływ reaktywności, a częściowo te cechy działają niezależnie od siebie, brak zależności między zdolnościami intelektualnymi a empatią poznawczą bądź emocjonalną badanych. 

Deskryptory TESE: zachowania społeczne, osobowość, inteligencja, zachowania, kompetencje społeczne
TESE descriptors: social behaviour, personality, intelligence, behaviour, social competences
Publikacje:
  • Kliś, M. i Kossewska, J. (1994). Empatia a inteligencja, cechy osobowości i temperamentu. Psychologia Wychowawcza, 5, 385-394.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"