BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Emocjonalność w rozwoju psychoruchowym bliźniąt w parach w kontekście obrazu PEN ich matek
Typ badania: podłużne
Instytucja:
Data: [2009]
Badacz: Izabela Gomółka-Walaszek
Abstrakt:

Badanie podłużne miało charakter pilotażowy. Przebadano trzy pary bliźniąt – niemowląt monozygotycznych: DZ DZ, Ch Ch, Ch Dz, oraz ich matki. Założono wstępnie, że cechy osobowościowe matek (w ujęciu Eysencka) mogą modyfikować tempo i rytm rozwoju psychoruchowego dzieci. Rozwój psychoruchowy badanych bliźniąt opisano za pomocą Skali Rozwoju Psychoruchowego Brunet-Lezine (lokomocja i kontrola postawy, koordynacja wzrokowo-ruchowa, mowa, reakcje społeczne). Badanie przeprowadzono w 12. i 15. miesiącu życia niemowląt. Poziom psychotyzmu, ekstrawersji i neurotyczności matek określono za pomocą Zrewidowanego Inwentarza Osobowości Eysencka, Eysencka i Barretta EPQ-R. Wyniki badania potwierdziły wstępną hipotezę – cechy osobowościowe matek modyfikują rozwój psychoruchowy, społeczny i intelektualny dzieci. Okazało się, że ekstrawersja matek ma sprzyjający wpływ na rozwój psychoruchowy dziecka. Osoby ekstrawertywne łatwiej nawiązują kontakty z innymi ludźmi, potrafią odczytywać komunikaty pozawerbalne – mimiczne i pantomimiczne, co sprzyja nawiązywaniu lepszej interakcji także z własnymi dziećmi. Autorka badania zakłada także, że ekstrawertywne matki częściej wywołują epizody wspólnego zaangażowania z dzieckiem, podejmują również więcej prób nawiązania interakcji. Badanie wykazało, że mimo niekorzystnych wskaźników prenatalnych badanych niemowląt zauważono progres rozwoju sfery społecznej i ruchowej u dzieci matek ekstrawertywnych. Negatywny wpływ na rozwój dzieci miał natomiast umiarkowany psychotyzm badanych matek, który oznaczał zwiększoną predyspozycję do zachowań agresywnych wobec dzieci, również emocjonalny chłód w interakcji z dziećmi.

Deskryptory TESE: rozwój dziecka, rozwój fizyczny, rozwój poznawczy, rozwój motoryczny, osobowość, rodzice, socjalizacja, wychowanie dziecka
TESE descriptors: child development, physical development, cognitive development, motor development, personality, parents, socialisation, child rearing
Publikacje:
  • Gomółka-Walaszek, I. (2010). Emocjonalność w rozwoju psychoruchowym bliźniąt w parach w kontekście obrazu PEN ich matek. Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Pedagogika, XIX, 283-300.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"