Tytuł badania: |
Empatia a motywacja do pomagania u studentek pedagogiki i pielęgniarstwa |
Instytucja: |
|
Data: |
2006 – 2007 |
Badacz: |
Lucyna Mac-Czarnik, Małgorzata Marmola |
Abstrakt: |
Przedmiotem badania był związek między empatią a motywacją do pomagania wśród studentek pedagogiki i pielęgniarstwa. Sformułowano następujące pytania badawcze: Czy studenci kierujący się w wyborze studiów głównie własnymi zainteresowaniami różnią się pod względem poziomu empatii od kierujących się innymi motywami (materialnymi i praktycznymi)? Czy studenci wskazujący potrzebę pomagania jako główny motyw swojej przyszłej pracy charakteryzują się wyższym poziomem empatii niż pozostali (kierujący się innymi motywami)? Przyjęto następujące hipotezy badawcze: Studenci wybierający kierunek studiów ze względu na własne zainteresowania (motywacja wewnętrzna) charakteryzują się wyższym poziomem empatii niż studenci o innej motywacji. Studenci deklarujący potrzebę pomagania jako główny motyw przyszłej pracy (motywacja pomocowa) charakteryzują się wyższym poziomem empatii niż studenci o innej motywacji. Do zebrania materiału posłużono się indeksem reaktywności interpersonalnej (IRI) Marka Davisa, składającym się z czterech podskal: fantazji, przyjmowania perspektywy, empatycznej troski oraz osobistej przykrości. W badaniu uczestniczyło 96 studentek pielęgniarstwa oraz 99 studentek pedagogiki na Uniwersytecie Rzeszowskim. Na podstawie wyników badania ustalono, że poziom empatii był związany z wybranym kierunkiem studiów oraz przyszłą pracą. Wyniki pozwoliły potwierdzić obie przyjęte hipotezy. Można zatem z dużym prawdopodobieństwem stwierdzić, że bardziej empatyczni pod względem emocjonalnym byli studenci, którzy wybrali kierunek ze względu na chęć pomagania ludziom; od pozostałych osób nie różnił jednak studentek poziom empatii poznawczej; nie zaobserwowano ponadto istotnych różnic w zakresie empatii dyspozycyjnej. Bardziej empatyczni dyspozycyjnie okazali się respondenci, którzy w przyszłej pracy kierowaliby się motywacją pomocową (bardziej wyraźne różnice wystąpiły u studentek pedagogiki). Zaobserwowano poza tym, że bardziej empatyczni emocjonalnie są studenci nastawieni na pomaganie innym – osoby te były skłonne do współczucia i współodczuwania cierpienia innych osób bardziej niż pozostali badani. |
Deskryptory TESE: |
motywacja, osobowość, postawa, etyka zawodowa, płeć żeńska |
TESE descriptors: |
motivation, personality, attitude, professional code, female |
Publikacje: |
- Mac-Czarnik, L. i Marmola, M. (2009). Empatia a motywacja do pomagania u studentek pedagogiki i pielęgniarstwa. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego. Pedagogika i Psychologia, 5, 215-226.
|