BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Empatia i jej związek z cechami osobowości nauczyciela
Data: 1988 – 1989
Badacz: Jan Nazar
Abstrakt:

Badanie miało na celu weryfikację hipotezy głoszącej, że empatia – jako jedna z cech osobowości – ma ścisły związek z poziomem umiejętności zawodowych nauczyciela i rozwija się w toku pracy, a najwyższy jej poziom występuje u nauczycieli o wysokich umiejętnościach zawodowych i długim stażu pracy. Przedmiotem badania uczyniono również efektywność psychologiczną nauczycieli. Badanych nauczycieli szkół podstawowych (N = 431) zakwalifikowano do trzech grup: o wysokim, średnim i niskim poziomie umiejętności zawodowych oraz o stażu pracy wynoszącym 0-10 lat, 11-20 lat, powyżej 20 lat. W wyniku badań okazało się, że 77,73% miało wysoki poziom empatii i dotyczyło to wszystkich wydzielonych grup: 76,09% nauczycieli o wysokich umiejętnościach zawodowych, 75% o średnich i 81,88% o niskich. Najwięcej osób o średnim poziomie empatii pochodziło z grupy nauczycieli o średnich umiejętnościach, następnie o niskich i wysokich. Żadna z osób nie zakwalifikowała się do grupy o niskim poziomie empatii. Wyniki w poszczególnych grupach z uwzględnieniem stażu pracy ukazały, że empatia jako cecha osobowości nie jest wartością stałą i dotyczy głównie najmłodszych i najstarszych nauczycieli. Najliczniej wysoki poziom empatii wystąpił u badanych ze stażem 0-10 lat – u 86,11% nauczycieli o wysokich umiejętnościach zawodowych, u 78,43% nauczycieli o średnich umiejętnościach i u 82,19% nauczycieli o niskich umiejętnościach. Drugie miejsce pod względem częstości występowania wysokiego poziomu empatii zajęli nauczyciele o długości stażu przekraczającym 20 lat – dotyczyło to 82,69% badanych o wysokich umiejętnościach, 77,5% o średnich i 80% o niskich. Powyższe prawidłowości potwierdziła analiza średnich arytmetycznych i wartości „t” dla podgrup nauczycieli o wysokiej empatii. Najwyższą średnią uzyskano dla grupy badanych o stażu 0-10 lat, następnie dla stażu powyżej 20 lat i dalej dla stażu 11-20 lat. Otrzymane wartości „t” wykazały różnice statystycznie istotne między grupami o stażu 0-10 i 11-20 oraz między grupami 11-20 i powyżej 20 lat. Różnica taka nie zaistniała między grupami 0-10 i powyżej 20 lat, co oznacza, że staż pracy nie różnicuje w sposób statystycznie istotny tych dwóch ostatnich grup pod względem poziomu empatii. Badanie tych samych nauczycieli pod względem efektywności psychologicznej ujawniło, że nauczyciele o wysokim poziomie umiejętności zawodowych przejawiali wyższy poziom efektywności psychologicznej niż grupy o średnich i niskich umiejętnościach. Byli oni bardziej wrażliwi, odpowiedzialni, odporni na stres i osiągali zamierzone cele. Najwyższa efektywność psychologiczna cechowała badanych o wysokich umiejętnościach i o stażu pracy powyżej 20 lat. Dłuższy staż pracy dawał przewagę również nauczycielom ze stażem 11-20 lat nad nauczycielami ze stażem 0-10 lat, mimo średniego poziomu umiejętności u jednych i u drugich.

Deskryptory TESE: psychologia, zawód nauczyciela, umiejętności zawodowe, kwalifikacje pedagogiczne, relacje interpersonalne
TESE descriptors: psychology, teaching profession, skill, teaching qualification, interpersonal relations
Publikacje:
  • Nazar, J. (1990). Empatia i jej związek z cechami osobowości nauczyciela. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"