BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Świadomość społecznego kontekstu a postrzeganie siebie samego – analiza korelacyjna
Instytucja:
Data: [1993]
Badacz: Henryk Gasiul
Abstrakt:

Celem badania było porównanie różnych wersji samoopisów i wyobrażeń ideału społecznego człowieka, które wykonywali studenci za pomocą testu przymiotnikowego ACL. Badaniem objęto 30 osób – studentów trzeciego roku pedagogiki, wśród których było 6 mężczyzn i 24 kobiety. Respondenci wypełniali ACL w pięciu wersjach: jaki jesteś? (ja realne), jaki chcesz być? (ja idealne), jaki jest według ciebie ideał osobowości w twoim otoczeniu? (ideał otoczenia/ideał społeczny), jakie cechy powinien posiadać człowiek w pełni dojrzały psychicznie? (ideał dojrzałej osobowości), jaki jesteś w oczach innych? (ja w oczach innych). Wyniki uzyskane w badaniu pozwoliły stwierdzić, że obraz samego siebie wśród studentów pedagogiki jest najbardziej podobny do wersji: ja w oczach innych. Ja idealne z kolei jest najbardziej zbliżone do wersji: ideał otoczenia oraz ideał zdrowej, dojrzałej osobowości. Świadomość bycia postrzeganym przez innych jest istotna dla kształtu obrazu samego siebie (ja realnego). W zakres obrazu samego siebie wchodzi przede wszystkim sposób widzenia siebie w oczach innych ludzi, a nawet obraz samego siebie jest w pewnym sensie rezultatem postrzegania przez inne osoby. Z kolei idealny obraz samego siebie jest efektem świadomości reguł, norm i oczekiwań społecznych w środowisku, w jakim człowiek przebywa. Najbardziej wystawione na wartościowanie społeczne są zachowania (nie)agresywne, potrzeba ekshibicjonizmu, podporządkowania się – w tych wymiarach obserwuje się największe zmiany w zachowaniu człowieka. Ma to związek ze wzrostem zachowań agresywnych, manipulatorskich, wykorzystujących i polegających na podporządkowaniu się innym ludziom.

Deskryptory TESE: przemoc, zachowania społeczne, postawa, kompetencje społeczne, osobowość, samoocena
TESE descriptors: violence, social behaviour, attitude, social competences, personality, self-evaluation
Publikacje:
  • Gasiul, H. (1994). Świadomość społecznego kontekstu a postrzeganie siebie samego – analiza korelacyjna. Psychologia Wychowawcza, 4, 309-319.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"