Tytuł badania: |
Świadomość środowiskowa młodzieży i jej aktywność na rzecz ekorozwoju |
Data: |
[2004] |
Badacz: |
Katarzyna Potyrała, Alicja Walosik, Bożena Winiarska-Skowron |
Abstrakt: |
Celem badania była ocena stanu świadomości ekologicznej i środowiskowej uczniów liceum ogólnokształcącego oraz stopnia rozumienia pojęcia i zasad zrównoważonego rozwoju. Badaniem ankietowym objęto 141 uczniów klas I-IV krakowskich liceów. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że pojęcia i terminy związane z problematyką ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju poprawnie rozumiało 75% uczniów biorących udział w zajęciach fakultatywnych, związanych z ochroną środowiska (w tym uczestniczących w działalności Koła Biologicznego). Uczniowie uczestniczący jednie w zajęciach obligatoryjnych wykazali słaby poziom znajomości tych pojęć (25%). Przeprowadzone zajęcia eksperymentalne w niektórych klasach, których celem było wyzwolenie aktywności uczniów, przyczyniły się w znacząco do uzyskania lepszych wyników w porównaniu z klasami kontrolnymi w zakresie umiejętności będących efektem edukacji środowiskowej, w tym potrafili podać więcej konkretnych przykładów działań w środowisku lokalnym. 75% uczniów popularyzowało wśród swoich koleżanek i kolegów problematykę ochrony środowiska poprzez udział w przygotowywaniu lokalnych akcji, udział w konkursach i wykładach oraz propagowanie ekologicznego stylu życia. Uczniowie chcący pogłębić wiedzę na temat ochrony środowiska najczęściej poszukiwali informacji w internecie (47%, TIK). |
Deskryptory TESE: |
młodzież, postawa, szkoła średnia, środowisko, efekt uczenia się, Internet, technologia informacyjno-komunikacyjna |
TESE descriptors: |
youth, attitude, secondary school, environment, learning outcome, Internet, ICT |
Publikacje: |
- Potyrała, K., Walosik, A. i Winiarska-Skowron, B. (2004). Świadomość środowiskowa młodzieży i jej aktywność na rzecz ekorozwoju. Edukacja Biologiczna i Środowiskowa, 2-3, 117-120.
|