BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Świadomość uczniów o szkodliwości picia alkoholu
Data: 1996
Badacz: Walentyna Czarnik, Grażyna Durka
Abstrakt:

Celem badania było poznanie stanu wiedzy uczniów o szkodliwości nadużywania alkoholu. Badanie przeprowadzono w dobranych celowo szkołach Słupska, objęto nim 210 uczniów klas siódmych i ósmych szkół podstawowych, 150 uczniów klas trzecich i czwartych szkół średnich ogólnokształcących oraz trzecich i piątych zawodowych; 190 chłopców i 170 dziewcząt; 66,1% pochodzenia robotniczego, po 23,6% chłopskiego i inteligenckiego. Zastosowano sondaż diagnostyczny, ankietę audytoryjną. Głównym źródłem informacji o szkodliwości alkoholu były własne doświadczenia – 25,1% dziewcząt i 30,2% chłopców. 63% badanych zdawało sobie sprawę ze szkodliwości alkoholu. Najczęściej badani kupowali alkohol w sklepie – 31,9%. Za najlepszy gatunkowo alkohol badani uznali piwo – 17,4%, za najgorszy tańsze wódki – 21,9%. Pierwsze próby picia alkoholu u uczniów szkół podstawowych miały najczęściej miejsce w klasach IV-VI – 21,4%, u uczniów szkół średnich w klasach VII-VIII – 36%; alkoholu nie próbowało odpowiednio 40,9% i 18,7%; najczęściej pito za namową kolegów – 23,9%, pierwsze próby zaczynano głównie od piwa – 22,4%, najczęstszą okazją były uroczystości rodzinne – 28,3%. Uczniowie pijący najczęściej robili to z kolegami – 20,5%; najczęstszym miejscem były pub, kawiarnia – 15,5%; pito najczęściej w towarzystwie, dla odprężenia, podczas zabawy – 30,4%, dla przyjemności – 36,8%. Badani pijący często zwykle spożywali piwo – 28,9%; wśród alkoholi spożywanych czasem wskazywano głównie szampana – 63,1%, wśród niespożywanych nigdy – bimber – 71,4%. Pijący określali swoje samopoczucie po spożyciu jako normalne – 17,4%, świetne – 17,2%. Badani mieli pieniądze na zakup alkoholu głównie z kieszonkowego – 23,5%; to samo źródło u kolegów wskazało 29,4%. Wśród uczniów ogółem nie piło 31,7%, 47,2% robiło to czasami, 13,6% często, 3,3% bardzo często; w rodzinach bardzo często i często pili: ojciec i krewni – 18%, dziadek – 13,9%, czasami pili: ojciec – 53,9%, krewni – 47,8%, matka – 41,9%, dziadek – 33,9%, w ogóle nie pili: babcia – 45,3%, siostra – 37,8%, matka – 33,1%, brat – 31,4%. W szkołach podstawowych 22,7% stwierdziło, że w klasie nikt nie pije; w szkołach średnich 26,7% stwierdziło, że w klasie piją wszyscy. Częściej pili chłopcy niż dziewczęta. 25,7% badanych nie piło i nie musiało dokonywać próby zerwania z nałogiem, 26% twierdziło, że nie pije nałogowo, 9% nie wykazywało chęci zerwania z nałogiem. Umiejętność odmowy przyjęcia alkoholu miało 28,1%, 19,8% przekonywało pijących o słuszności swojego postępowania, 15,6% odmawiało z troski o swoje zdrowie. Najczęściej przyczyną sięgnięcia po alkohol była presja – 15,5%, 12,4% piło chętnie i z przyjemnością. Za najlepszego partnera do rozmowy o alkoholizowaniu się badani uznali kolegę lub koleżankę – 14,1%. Wśród propozycji dotyczących postępowania z młodzieżą pijącą alkohol badani wskazywali głównie kategoryczny zakaz picia – 23,5%.

Autorskie słowa kluczowe: alkohol
Author's Keywords: alcohol
Deskryptory TESE: uczeń, szkoła średnia, szkoła średnia o profilu zawodowym, szkoła podstawowa, profilaktyka, zdrowie
TESE descriptors: pupil, secondary school, vocational school, primary school, prevention, health
Publikacje:
  • Durka, G. i Czarnik, W. (1998). Świadomość uczniów o szkodliwości picia alkoholu. Wychowanie w trzeźwości (dod.). Problemy Alkoholizmu, 3, 1-4.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"