Abstrakt: |
Celem badania było określenie stosunku rodziców do trudności wychowawczych. W sondażu diagnostycznym zadano następujące pytania badawcze: Czy i w jaki sposób rozpoczęcie edukacji wpływa na zachowanie się dzieci siedmioletnich? Jakie są przyczyny trudności wychowawczych dzieci rozpoczynających edukację wczesnoszkolną? Jaki jest stosunek rodziców do zaburzeń w zachowaniu się dzieci? Badaniem objęto 30 uczniów klasy pierwszej szkoły podstawowej w Piotrkowie Trybunalskim, także ich rodziców i nauczyciela wychowawcę. Posłużono się: wywiadem z nauczycielem, rozmową kierowaną z uczniami, ankietą dla rodziców, techniką projekcyjną – testem niedokończonych zdań, obserwacją zachowania dzieci w różnych sytuacjach, analizą dokumentów. Zaobserwowano następujące zaburzenia w zachowaniu: niechęć do nauki (pięcioro dzieci), zaburzenia emocjonalne (czworo), nieposłuszeństwo (troje), agresywność (troje), nadmierną lękliwość (troje). W domu rodzinnym dzieci najczęściej wykazywały nieposłuszeństwo (10) i zaburzenia emocji (ośmioro). Na podstawie wyników testu niedokończonych zdań stwierdzono, że nieposłuszeństwo pierwszoklasistów wynika z tego, że dzieci nie mogły zaspokoić swoich potrzeb psychicznych, więc manifestowały to negatywnym zachowaniem. Czworo dzieci nie miało odpowiednich warunków do nauki, w dwóch przypadkach nie było zainteresowania ze strony rodziców. Trudności wychowawcze często szły w parze ze słabymi postępami w nauce. Dzieci osiągające słaby rezultaty były jednocześnie nadpobudliwe, nieśmiałe (dwoje), nie mogły skoncentrować się podczas lekcji (troje). Do przyczyn agresywnego zachowania dzieci ich rodzice zaliczali: agresywne zachowanie rówieśników (trzy wskazania), złe warunki materialne w rodzinie (dwa), wpływ środków masowego przekazu (dwa). Ponieważ rodzice upatrywali źródeł agresywnego zachowania dzieci w konieczności samoobrony przed wrogim otoczeniem, dlatego też niejednokrotnie aprobowali agresywne zachowania. Na podstawie wyników badania stwierdzono, że: nauczyciele powinni znać sytuację rodzinną uczniów, co pozwoli im na dostosowanie metod wychowawczych, zróżnicowanie wymagań; dzieci, które sprawiają trudności wychowawcze, powinny być traktowane z wyrozumiałością; należy rozwijać w rodzicach świadomość i wiedzę pedagogiczną, której poziom jest niski; rodzice powinni znać zasady postępowania wychowawczego, co być może przyczyni się do zahamowania zaburzeń emocjonalnych i niekorzystnych modyfikacji zachowania. |