BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Trudności wychowawcze
Data: wrzesień 1992 – październik 1992
Badacz: Agnieszka Rorbach
Abstrakt:

Celem badania było określenie stosunku rodziców do trudności wychowawczych. W sondażu diagnostycznym zadano następujące pytania badawcze: Czy i w jaki sposób rozpoczęcie edukacji wpływa na zachowanie się dzieci siedmioletnich? Jakie są przyczyny trudności wychowawczych dzieci rozpoczynających edukację wczesnoszkolną? Jaki jest stosunek rodziców do zaburzeń w zachowaniu się dzieci?  Badaniem objęto 30 uczniów klasy pierwszej szkoły podstawowej w Piotrkowie Trybunalskim, także ich rodziców i nauczyciela wychowawcę. Posłużono się: wywiadem z nauczycielem, rozmową kierowaną z uczniami, ankietą dla rodziców, techniką projekcyjną – testem niedokończonych zdań, obserwacją zachowania dzieci w różnych sytuacjach, analizą dokumentów. Zaobserwowano następujące zaburzenia w zachowaniu: niechęć do nauki (pięcioro dzieci), zaburzenia emocjonalne (czworo), nieposłuszeństwo (troje), agresywność (troje), nadmierną lękliwość (troje). W domu rodzinnym dzieci najczęściej wykazywały nieposłuszeństwo (10) i zaburzenia emocji (ośmioro). Na podstawie wyników testu niedokończonych zdań stwierdzono, że nieposłuszeństwo pierwszoklasistów wynika z tego, że dzieci nie mogły zaspokoić swoich potrzeb psychicznych, więc manifestowały to negatywnym zachowaniem. Czworo dzieci nie miało odpowiednich warunków do nauki, w dwóch przypadkach nie było zainteresowania ze strony rodziców. Trudności wychowawcze często szły w parze ze słabymi postępami w nauce. Dzieci osiągające słaby rezultaty były jednocześnie nadpobudliwe, nieśmiałe (dwoje), nie mogły skoncentrować się podczas lekcji (troje). Do przyczyn agresywnego zachowania dzieci ich rodzice zaliczali: agresywne zachowanie rówieśników (trzy wskazania), złe warunki materialne w rodzinie (dwa), wpływ środków masowego przekazu (dwa). Ponieważ rodzice upatrywali źródeł agresywnego zachowania dzieci w konieczności samoobrony przed wrogim otoczeniem, dlatego też niejednokrotnie aprobowali agresywne zachowania. Na podstawie wyników badania stwierdzono, że: nauczyciele powinni znać sytuację rodzinną uczniów, co pozwoli im na dostosowanie metod wychowawczych, zróżnicowanie wymagań; dzieci, które sprawiają trudności wychowawcze, powinny być traktowane z wyrozumiałością; należy rozwijać w rodzicach świadomość i wiedzę pedagogiczną, której poziom jest niski; rodzice powinni znać zasady postępowania wychowawczego, co być może przyczyni się do zahamowania zaburzeń emocjonalnych i niekorzystnych modyfikacji zachowania.

Deskryptory TESE: specjalne potrzeby edukacyjne, trudności w nauce, relacja rodzice – dziecko, relacja dorosły – dziecko, postawa, uczestnictwo rodziców, przemoc
TESE descriptors: special educational needs, learning difficulty, parent-child relation, adult-child relation, attitude, parent participation, violence
Publikacje:
  • Rorbach, A. 1994). Trudności wychowawcze. Życie Szkoły, 2, 67-73.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"