BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Analiza badań wyników nauczania po I semestrze roku szkolnego 1993/1994 w szkołach podstawowych woj. częstochowskiego
Data: 1993 – 1994
Badacz: Zbigniew Berski
Abstrakt:

Przedmiotem badania były wyniki nauczania z języka polskiego i matematyki po pierwszym semestrze w szkołach podstawowych województwa częstochowskiego. Badaniem objęto 66 szkół wybrano losowo. W klasach trzecich, piątych i ósmych przeanalizowano wyniki nauczania z języka polskiego, a w klasach trzecich, szóstych i ósmych z matematyki. Oceniono wyniki 2840 uczniów. Zgodnie ze zgromadzonym materiałem w klasach trzecich – jeśli chodzi o język polski – uczniowie mieli najmniej problemów z ćwiczeniami gramatycznymi, najwięcej z ćwiczeniami ortograficznymi. W sześciu badanych szkołach średnia ocen ze sprawdzianu ortograficznego wyniosła poniżej 3. W klasach piątych program nauczania języka polskiego był realizowany przez nauczycieli zgodnie z rozkładem materiału. W tym wypadku uczniowie mieli problemy z ćwiczeniami ortograficznymi, zwłaszcza w zakresie pisowni wielkiej litery, partykuły nie z czasownikami oraz wyrażeń przyimkowych. Jeśli chodzi o matematykę, uczniowie w klasach trzecich dobrze opanowali pamięciowe dodawanie i odejmowanie w zakresie 100, równania i grafy oraz rozwiązywanie zadań tekstowych. Uczniowie byli oceniani systematycznie, a materiał nauczyciele realizowali zgodnie z programem nauczania. Zalecono rozwiązywanie przynajmniej jednego zadania tekstowego na lekcji oraz ćwiczenie i utrwalanie zadań na porównywanie ilorazowe i różnicowe.

Deskryptory TESE: postępy w nauce, język ojczysty, matematyka, trudności w nauce, efekt uczenia się, niepowodzenie szkolne, niedostateczne osiągnięcia w nauce, ortografia
TESE descriptors: study progress, mother tongue, mathematics, learning difficulty, learning outcome, school failure, re-assessment, spelling
Publikacje:
  • Berski, Z. (1994). Analiza badań wyników nauczania po I semestrze roku szkolnego 1993/1994 w szkołach podstawowych woj. częstochowskiego. Częstochowski Biuletyn Oświatowy, 4, 15-18.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"