Abstrakt: |
Przedmiotem badania były wyniki nauczania z języka polskiego i matematyki po pierwszym semestrze w szkołach podstawowych województwa częstochowskiego. Badaniem objęto 66 szkół wybrano losowo. W klasach trzecich, piątych i ósmych przeanalizowano wyniki nauczania z języka polskiego, a w klasach trzecich, szóstych i ósmych z matematyki. Oceniono wyniki 2840 uczniów. Zgodnie ze zgromadzonym materiałem w klasach trzecich – jeśli chodzi o język polski – uczniowie mieli najmniej problemów z ćwiczeniami gramatycznymi, najwięcej z ćwiczeniami ortograficznymi. W sześciu badanych szkołach średnia ocen ze sprawdzianu ortograficznego wyniosła poniżej 3. W klasach piątych program nauczania języka polskiego był realizowany przez nauczycieli zgodnie z rozkładem materiału. W tym wypadku uczniowie mieli problemy z ćwiczeniami ortograficznymi, zwłaszcza w zakresie pisowni wielkiej litery, partykuły nie z czasownikami oraz wyrażeń przyimkowych. Jeśli chodzi o matematykę, uczniowie w klasach trzecich dobrze opanowali pamięciowe dodawanie i odejmowanie w zakresie 100, równania i grafy oraz rozwiązywanie zadań tekstowych. Uczniowie byli oceniani systematycznie, a materiał nauczyciele realizowali zgodnie z programem nauczania. Zalecono rozwiązywanie przynajmniej jednego zadania tekstowego na lekcji oraz ćwiczenie i utrwalanie zadań na porównywanie ilorazowe i różnicowe. |