Tytuł badania: |
Wyposażenie i potrzeby szkół w zakresie środków dydaktycznych do nauczania fizyki |
Instytucja: |
|
Data: |
1992 – 1993 |
Badacz: |
Stanisław Bednarek, Bazyli Bończak |
Abstrakt: |
Przedmiotem badania były potrzeby i wyposażenie szkół podstawowych, zawodowych i liceów ogólnokształcących w zakresie środków dydaktycznych do nauczania fizyki. Badaniem objęto 600 szkół podstawowych, 300 zawodowych i 300 liceów ogólnokształcących. Narzędziem badawczym była ankieta. Nauczanie fizyki w szkołach odbywa się jedynie w mniej więcej 60-70 nowoczesnych pracowaniach wyposażonych w sprzęt audiowizualny. Działy najlepiej zaopatrzone w sprzęt to elektryczność i magnetyzm, najgorzej fizyka atomowa i jądrowa. Żaden z nauczycieli nie uznał wyposażenia dostępnych sal, w których uczą fizyki, za bardzo dobre ani za bardzo złe. 52% nauczycieli z miast twierdzi, że wyposażenie sal jest wystarczające do realizowania treści programowych. Do najczęstszych przeszkód w zakupie nowoczesnego sprzętu zaliczano braki finansowe; żaden z respondentów nie stwierdził, że sytuacja jest spowodowana nieudolnością władz szkolnych. Żaden z nauczycieli wiejskich szkół podstawowych nie korzysta z filmów dydaktycznych i komputerowych programów edukacyjnych. W szkołach zawodowych i liceach ogólnokształcących podobnie jak w szkołach podstawowych eksperymenty wykonuje się jedynie wtedy, gdy jest to niezbędne albo wymaga tego program nauczania przedmiotu. 36% uczniów ze szkół średnich w miastach i 29% we wsi nigdy nie przeprowadza samodzielnych eksperymentów fizycznych. Około 60% nauczycieli nie wykorzystuje podczas lekcji filmów dydaktycznych i edukacyjnych programów komputerowych. |
Deskryptory TESE: |
fizyka, wyposażenie, środki dydaktyczne, sala zajęć, laboratorium, komputer, sprzęt komputerowy, nauczanie |
TESE descriptors: |
physics, equipment, teaching resourses, classroom, laboratory, computer, hardware, teaching |
Publikacje: |
- Bończak, B. i Bednarek, S. (1994). Wyposażenie i potrzeby szkół podstawowych w zakresie środków dydaktycznych do nauczania fizyki. Fizyka w Szkole, 3, 149-152.
|