Obserwuj
Tytuł badania: |
Wypowiedzi uczniowskie na egzaminie maturalnym z przedmiotów humanistycznych jako zjawisko społeczne |
Instytucja: |
|
Data: |
2009 |
Badacz: |
Anna Finkstein, Krzysztof Jurek, Jacek Kozioł |
Abstrakt: |
Celem badania była analiza wypowiedzi uczniowskich w zadaniach otwartych na egzaminie maturalnym z języka polskiego i historii w kontekście dyskusji społecznej na temat sposobu przeprowadzania egzaminu i treści sprawdzanych podczas testu. Analizie poddano wyniki egzaminu maturalnego (2009), do którego przystąpiło 426 tysięcy uczniów, co stanowiło wówczas około 1% ogółu polskiego społeczeństwa. Autorzy skorzystali z opracowania Osiągnięcia maturzystów w 2009 roku. Sprawozdanie z egzaminu maturalnego w 2009 roku (Warszawa: Wydawnictwo CKE, 2009). Badaniu poddano wypowiedzi pisemne (wypracowania) maturzystów z języka polskiego oraz historii na poziomie rozszerzonym. Na podstawie analizy stwierdzono, że wyraźnie obniża się poziom wiedzy maturzystów przystępujących do egzaminu. Wykazano zmiany w podejściu uczniów do egzaminu maturalnego (zwrócono uwagę na roszczeniową postawę społeczeństwa). Odnotowano również spadek prestiżu społecznego matury. Dodatkowo wśród zaobserwowanych nowych zjawisk znalazła się także duża liczba prac niesamodzielnych. |
Deskryptory TESE: |
nauki humanistyczne, historia, egzamin, postawa wobec szkoły, niezadowolenie ze szkoły |
TESE descriptors: |
humanities, history, examination, attitude towards school, school disaffection |
Publikacje: |
- Finkstein, A., Jurek, K. i Kozioł J. (2009). Wypowiedzi uczniowskie na egzaminie maturalnym z przedmiotów humanistycznych jako zjawisko społeczne. Pobrane z http://www.komisja.pl/pobierz/badania/2009/jurek.pdf
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.