Abstrakt: |
Celem badania było poznanie opinii młodzieży na temat nauczycieli i konfliktów z dorosłymi. Przeprowadzono je, zlecając uczniom napisanie wypracowań pod tytułem Nauczyciel moich marzeń i Moje konflikty z dorosłymi. Analiza treści wypracowań ujawniła, że uczniowie bardzo krytycznie oceniali swoich nauczycieli. Nauczyciel powinien ich zdaniem nie tylko uczyć, lecz także wychowywać, przekazywać wiedzę w ciekawy sposób, być chętnym do pomocy w nauce, by uczeń nie odczuwał strachu przed lekcjami, uczyć skutecznie i bezstresowo, pokazywać, jak być lepszym człowiekiem; umieć nawiązywać z uczniami kontakt i traktować ich jako dojrzałych i odpowiedzialnych; być tolerancyjnym; znać zdolności swoich uczniów i wymagać od nich tyle, na ile ich stać. Nauczyciel nie powinien ponadto traktować swojego przedmiotu jako najważniejszego w szkole, stawiać ocen za byle co, robić niespodziewane kartkówki, np. pod wpływem zdenerwowania, ujawniać swoich sympatii i antypatii, krzyczeć i wyzywać uczniów, wprowadzać nerwową atmosferę na lekcji, być wrogo nastawionym do świata. Wypracowanie na temat konfliktów z dorosłymi ujawniło, że spory te sprowadzały się do relacji z rodzicami, wobec których uczniowie byli bardzo krytyczni. Badani opisali następujące problemy: brak zrozumienia ze strony rodziców; brak negocjacji w rozwiązywaniu konfliktów; brak rozmów z rodzicami spowodowany m.in. brakiem czasu rodziców; brak okazywania miłości dzieciom; nerwową atmosferę w domu. |