BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wypracowania szkolne szansą do wykorzystania
Data: 2000
Badacz: Bożena Muraszko
Abstrakt:

Celem badania było poznanie opinii młodzieży na temat nauczycieli i konfliktów z dorosłymi. Przeprowadzono je, zlecając uczniom napisanie wypracowań pod tytułem Nauczyciel moich marzeńMoje konflikty z dorosłymi. Analiza treści wypracowań ujawniła, że uczniowie bardzo krytycznie oceniali swoich nauczycieli. Nauczyciel powinien ich zdaniem nie tylko uczyć, lecz także wychowywać, przekazywać wiedzę w ciekawy sposób, być chętnym do pomocy w nauce, by uczeń nie odczuwał strachu przed lekcjami, uczyć skutecznie i bezstresowo, pokazywać, jak być lepszym człowiekiem; umieć nawiązywać z uczniami kontakt i traktować ich jako dojrzałych i odpowiedzialnych; być tolerancyjnym; znać zdolności swoich uczniów i wymagać od nich tyle, na ile ich stać. Nauczyciel nie powinien ponadto traktować swojego przedmiotu jako najważniejszego w szkole, stawiać ocen za byle co, robić niespodziewane kartkówki, np. pod wpływem zdenerwowania, ujawniać swoich sympatii i antypatii, krzyczeć i wyzywać uczniów, wprowadzać nerwową atmosferę na lekcji, być wrogo nastawionym do świata. Wypracowanie na temat konfliktów z dorosłymi ujawniło, że spory te sprowadzały się do relacji z rodzicami, wobec których uczniowie byli bardzo krytyczni. Badani opisali następujące problemy: brak zrozumienia ze strony rodziców; brak negocjacji w rozwiązywaniu konfliktów; brak rozmów z rodzicami spowodowany m.in. brakiem czasu rodziców; brak okazywania miłości dzieciom; nerwową atmosferę w domu.

Deskryptory TESE: praca pisemna, uczeń, postawa, relacja dorosły – dziecko, relacja nauczyciel – uczeń, relacja rodzice – dziecko
TESE descriptors: written work, pupil, attitude, adult-child relation, teacher-student relation, parent-child relation
Publikacje:
  • Muraszko, B. (2000). Wypracowania szkolne szansą do wykorzystania. Edukacja i Dialog, 2, 56-59.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"