BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wyrównanie szans edukacyjnych uczniów niepełnosprawnych w środowisku wiejskim – rzeczywistość czy fikcja?
Data: [2007]
Badacz: Agnieszka Sakowicz-Boboryko
Abstrakt:

Celem badania było określenie udziału rodziców i nauczycieli w wyrównywaniu szans edukacyjnych uczniów niepełnosprawnych w środowisku wiejskim. Badaniem objęto 44 uczniów niepełnosprawnych, uczęszczających do ogólnodostępnych szkół w powiecie białostockim, w tym 10 osób z wadą wzroku, dziewięć z wadą słuchu, osiem z niepełnosprawnością intelektualną, osiem z mózgowym porażeniem dziecięcym oraz dziewięć przewlekle chorych. Badani pochodzili z rodzin pełnych o średnim (47,7%) albo niskim (52,3%) statusie materialnym. 59,1% posiadało jednego brata lub siostrę, 38,6% pochodziło z rodzin wielodzietnych. Większość rodziców posiadała wykształcenie średnie (częściej matki). W badaniu wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego z zastosowaniem ankiety skierowanej do rodziców i nauczyciela. Wyniki badania ujawniły bardzo złą sytuację uczniów niepełnosprawnych, uczęszczających do szkół ogólnodostępnych. Jednym z ważnych uwarunkowań tej sytuacji była niewłaściwa postawa zarówno rodziców, jak i nauczycieli. Bierność wielu rodziców wynikała z przyzwyczajenia i wygodnictwa, ale również z braku wiedzy o możliwościach wspomagania rozwoju dziecka. Nauczyciele nie przejawiali inicjatywy w celu wykorzystania możliwości organizacyjnych do zapewnienia niepełnosprawnym uczniom dodatkowej pomocy. Tylko dwóch nauczycieli kierowało się w swoim wyborze studiów podyplomowych potrzebami podopiecznych, pozostali traktowali dokształcanie się instrumentalnie – jedynie jako argument chroniący ich przed zwolnieniem.

Deskryptory TESE: niepełnosprawność intelektualna, upośledzenie fizyczne, rozwój dziecka, upośledzenie słuchu, upośledzenie widzenia, wkład rodziców, relacja nauczyciel – uczeń, szkolnictwo publiczne
TESE descriptors: intellectual disability, physical disability, child development, hearing impairment, visual impairment, parental contribution, teacher-student relation, public education
Publikacje:
  • Sakowicz-Boboryko, A. (2007). Wyrównanie szans edukacyjnych uczniów niepełnosprawnych w środowisku wiejskim – rzeczywistość czy fikcja? W: R. Piwowarski (red.), Dziecko: sukcesy i porażki (s. 388-395). Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"