BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wyrównywanie szans edukacyjnych w szkołach w roku szkolnym 2012/2013 – analiza spełniania wymagania w świetle danych z ewaluacji zewnętrznej
Projekt badawczy:
  • Jakość edukacji
pokaż badania
Instytucja:
Data: 1 września 2012 – 31 marca 2013
Badacz: Tomasz Kasprzak
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu analizy wywiązywania się z wymagania: Prowadzone są działania służące wyrównywaniu szans edukacyjnych. Badaniem objęto 1062 szkoły, w tym 527 szkół podstawowych, 299 gimnazjów, 129 liceów, 76 techników, 30 zasadniczych szkół zawodowych oraz jedną szkołę specjalną. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że we wszystkich typach ewaluowanych szkół dominował wysoki poziom spełnienia analizowanego wymagania (65% placówek osiągnęło poziom B). 96% nauczycieli potwierdziło diagnozowanie możliwości edukacyjnych swoich uczniów. Zgodnie z uzyskanymi odpowiedziami 86% nauczycieli gimnazjów oraz szkół podstawowych oraz 90% nauczycieli szkół podstawowych deklarowało, że obejmowało diagnozą wszystkich wychowanków, z którymi pracowali. Ponadto ustalono, że rodzice stosunkowo wysoko oceniali działania szkoły mające na celu osiągnięcie indywidualnego sukcesu przez ucznia. Jednocześnie okazało się, że rodzice uczniów szkół podstawowych wyżej cenili działania szkoły (78%). Ujawniono również, że jedna czwarta uczniów szkół gimnazjalnych oraz ponadgimnazjalnych potwierdziła, że czuli niezadowolenie z własnych osiągnięć szkolnych. Z kolei w badanych szkołach podstawowych 36% uczniów odpowiedziało, że czuli radość z powodu swoich wyników w nauce.

Deskryptory TESE: ewaluacja, równość szans, szkoła, uczeń, uczenie się, proces uczenia się, postępy w nauce, efekt uczenia się
TESE descriptors: evaluation, equal opportunity, school, pupil, learning, learning process, study progress, learning outcome
Publikacje:
  • Kasprzak, T. (2014). Wyrównywanie szans edukacyjnych w szkołach w roku szkolnym 2012/2013 – analiza spełniania wymagania w świetle danych z ewaluacji zewnętrznej. W: G. Mazurkiewicz i A. Gocłowska (red.), Jakość edukacji. Dane i wnioski z ewaluacji zewnętrznych prowadzonych w latach 2012-2013 (s. 123-128). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"