Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu analizy wywiązywania się z wymagania: Prowadzone są działania służące wyrównywaniu szans edukacyjnych. Badaniem objęto 1062 szkoły, w tym 527 szkół podstawowych, 299 gimnazjów, 129 liceów, 76 techników, 30 zasadniczych szkół zawodowych oraz jedną szkołę specjalną. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że we wszystkich typach ewaluowanych szkół dominował wysoki poziom spełnienia analizowanego wymagania (65% placówek osiągnęło poziom B). 96% nauczycieli potwierdziło diagnozowanie możliwości edukacyjnych swoich uczniów. Zgodnie z uzyskanymi odpowiedziami 86% nauczycieli gimnazjów oraz szkół podstawowych oraz 90% nauczycieli szkół podstawowych deklarowało, że obejmowało diagnozą wszystkich wychowanków, z którymi pracowali. Ponadto ustalono, że rodzice stosunkowo wysoko oceniali działania szkoły mające na celu osiągnięcie indywidualnego sukcesu przez ucznia. Jednocześnie okazało się, że rodzice uczniów szkół podstawowych wyżej cenili działania szkoły (78%). Ujawniono również, że jedna czwarta uczniów szkół gimnazjalnych oraz ponadgimnazjalnych potwierdziła, że czuli niezadowolenie z własnych osiągnięć szkolnych. Z kolei w badanych szkołach podstawowych 36% uczniów odpowiedziało, że czuli radość z powodu swoich wyników w nauce. |