BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Analiza wymagania „Respektowane są normy społeczne” w odniesieniu do przedszkoli
Projekt badawczy:
  • Jakość edukacji
pokaż badania
Instytucja:
Data: 1 września 2012 – 31 marca 2013
Badacz: Anna Walczak
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono wśród 216 dyrektorów przedszkoli. Posłużono się metodą wywiadu. Do sposobów wzmacniania pożądanych zachowań związanych z wpajaniem pozytywnych wzorców respondenci zaliczyli: pozytywne przykłady z bajek (42,6%), kodeks przedszkola (31%), programy profilaktyczno-wychowawcze (17,6%), nauczyciela jako wzór (16,2%), współpracę z rodzicami (16,2%), spotkania z osobami zewnętrznymi (11,1%) oraz udział w akcjach charytatywnych (8,3%). Badanych zapytano także o wzmacnianie pozytywnych zachowań związanych z docenianiem wcześniejszych działań. Do sposobów takiego wzmacniania respondenci zaliczyli: ustne pochwały (94,4%), nagrody (84,8%), zadania albo przywileje (59,3%), niewerbalne pochwały (18,5%), tablicę albo drzewko dobrego zachowania (17,6%) oraz prezentację prac dziecka i jego umiejętności (13%). Z niepożądanymi zachowaniami dziecka większość dyrektorów radziła sobie przez współpracę z rodzicami (83,3%). Znacznie rzadziej badani próbowali wyjaśniać zasady postępowania (60,6% wskazań) albo stosowali kodeks przedszkolaka (59,3%) i system kar i nagród (58,3%). Połowa badanych odnosiła się w takich sytuacjach do wzorów z literatury dziecięcej. 39,8% dyrektorów stosowało programy wychowawczo-profilaktyczne, a 38,9% korzystało z pomocy specjalistów poradni psychologiczno-pedagogicznych. 20,8% stosowało zabawy wychowawcze, a 9,7% angażowało dzieci w inne działania. 11 024 rodziców zapytano, czy ich dziecko zostało zaznajomione z jasno sformułowanymi zasadami postępowania w przedszkolu. 71,4% rodziców odpowiedziało: zdecydowanie tak, 27,2%: raczej tak. Około 1% respondentów twierdziło, że ich dzieci nie znają takich zasad. 85,2% rodziców twierdziło, że ich dzieci nigdy nie wspominały, żeby bały się kogokolwiek albo czegokolwiek w przedszkolu.

Deskryptory TESE: opieka nad dzieckiem, wychowanie dziecka, literatura, literatura dla dzieci i młodzieży, specjalne potrzeby edukacyjne, edukacja przedszkolna, ewaluacja
TESE descriptors: childcare, child rearing, literature, children's and youth literature, special educational needs, pre-primary education, evaluation
Publikacje:
  • Walczak, A. (2014). Analiza wymagania „Respektowane są normy społeczne” w odniesieniu do przedszkoli. W: G. Mazurkiewicz i A. Gocłowska (red.), Jakość edukacji. Dane i wnioski z ewaluacji zewnętrznych prowadzonych w latach 2012-2013 (s. 238-248). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"