BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Dzieci są aktywne
Projekt badawczy:
  • Jakość edukacji
pokaż badania
Instytucja:
Data: 1 września 2012 – 31 marca 2013
Badacz: Monika Oszmaniec
Abstrakt:

W ewaluacji wymagania wzięło udział 217 przedszkoli z całej Polski. 84% w wysokim stopniu spełniało to wymaganie, a 13,4% w bardzo wysokim. To prowadzi do wniosku, że przedszkola bardzo dobrze wywiązują się z wymagania dotyczącego aktywności dzieci. W ramach badania przeprowadzono obserwację zajęć (N = 1045). Podczas 57,3% zajęć nauczyciel przez cały czas zachęcał dzieci do samodzielnego wykonywania zadań. Podczas 35,2% zajęć takie zachęty pojawiały się przez większość czasu. W przypadku 2,5% lekcji zachęty do samodzielnego wykonania zadania pojawiały się sporadycznie, a podczas 1,3% lekcji wcale się nie pojawiły. Spośród obserwacji 1029 zajęć podczas 11,1% nauczyciel zachęcał dzieci przez cały czas, by wybierały zabawy, w które chcą się bawić. W przypadku 29,5% lekcji takie zachęty pojawiały się przez większość zajęć, a podczas 17,3% sporadycznie. Podczas 18,3% nauczyciele w ogóle nie zachęcali uczniów, by ci wybierali samodzielnie zabawy dla siebie. 87,6% nauczycieli spośród 217 zachęcało dzieci do samodzielnego rozwijania się przez stosowanie różnych ofert i metod, 52,1% przez nagradzanie, 49,3% przez umożliwianie wyboru, 28,1% przez wspieranie, 21,7% przez współpracę z rodzicami, 15,7% przez obowiązek samodzielności, a 9,7% przez uczenie się od innych dzieci. 94,5% rodziców spośród 217 uważało, że ich dzieci są zachęcane do samodzielnego wykonywania czynności samoobsługowych, a 50,7% twierdziło, że samodzielnie dbają o porządek i bezpieczeństwo. 70,6% rodziców spośród 10 940 deklarowało, że ich dzieci zdecydowanie chętnie uczestniczą w zajęciach z oferty podstawowej.

Deskryptory TESE: samodzielne uczenie się, rozwój dziecka, sprawność, zabawa, metoda aktywizująca, ewaluacja
TESE descriptors: independent learning, child development, efficiency, play, activity method, evaluation
Publikacje:
  • Oszmaniec, M. (2014). Dzieci są aktywne. W: G. Mazurkiewicz i A. Gocłowska (red.), Jakość edukacji. Dane i wnioski z ewaluacji zewnętrznych prowadzonych w latach 2012-2013 (s. 222-237). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"