Abstrakt: |
W ewaluacji wymagania wzięło udział 217 przedszkoli z całej Polski. 84% w wysokim stopniu spełniało to wymaganie, a 13,4% w bardzo wysokim. To prowadzi do wniosku, że przedszkola bardzo dobrze wywiązują się z wymagania dotyczącego aktywności dzieci. W ramach badania przeprowadzono obserwację zajęć (N = 1045). Podczas 57,3% zajęć nauczyciel przez cały czas zachęcał dzieci do samodzielnego wykonywania zadań. Podczas 35,2% zajęć takie zachęty pojawiały się przez większość czasu. W przypadku 2,5% lekcji zachęty do samodzielnego wykonania zadania pojawiały się sporadycznie, a podczas 1,3% lekcji wcale się nie pojawiły. Spośród obserwacji 1029 zajęć podczas 11,1% nauczyciel zachęcał dzieci przez cały czas, by wybierały zabawy, w które chcą się bawić. W przypadku 29,5% lekcji takie zachęty pojawiały się przez większość zajęć, a podczas 17,3% sporadycznie. Podczas 18,3% nauczyciele w ogóle nie zachęcali uczniów, by ci wybierali samodzielnie zabawy dla siebie. 87,6% nauczycieli spośród 217 zachęcało dzieci do samodzielnego rozwijania się przez stosowanie różnych ofert i metod, 52,1% przez nagradzanie, 49,3% przez umożliwianie wyboru, 28,1% przez wspieranie, 21,7% przez współpracę z rodzicami, 15,7% przez obowiązek samodzielności, a 9,7% przez uczenie się od innych dzieci. 94,5% rodziców spośród 217 uważało, że ich dzieci są zachęcane do samodzielnego wykonywania czynności samoobsługowych, a 50,7% twierdziło, że samodzielnie dbają o porządek i bezpieczeństwo. 70,6% rodziców spośród 10 940 deklarowało, że ich dzieci zdecydowanie chętnie uczestniczą w zajęciach z oferty podstawowej. |