BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Dzieci Sieci 2.0. Kompetencje komunikacyjne młodych
Projekt badawczy:
  • Dzieci sieci – kompetencje komunikacyjne najmłodszych
pokaż badania
Instytucja:
Data: maj 2013 – czerwiec 2013
Badacz: Anna Justyna Dąbrowska, Marta Klimowicz, Emanuel Kulczycki, Renata Piotrowska, Ewa Rozkosz, Marcin Sieńko, Piotr Siuda, Krzysztof Stachura, Grzegorz D. Stunża
Abstrakt:

W ramach projektu zrealizowano badania kwestionariuszowe wśród młodzieży w wieku od 13 do 16 lat. W badaniu wzięło udział 742 uczniów szkół gimnazjalnych z województwa pomorskiego. 285 uczniów uczęszczało do klas pierwszych, 212 do drugich i 245 do trzecich. 313 respondentów pochodziło ze wsi, 194 z miast do 50 tys. mieszkańców, a 223 z miast powyżej 50 tys. mieszkańców. 130 gimnazjalistów korzystało z internetu (TIK) krócej niż cztery lata, 219 od czterech do sześciu lat, a 264 powyżej sześciu lat. 147 badanych nie korzystało codziennie z internetu, a 593 codziennie korzystało z sieci. 87,5% ankietowanych do ulubionych albo najczęściej odwiedzanych stron zaliczyło blogi, czaty i serwisy społecznościowe. W drugiej kolejności wskazywano serwis Youtube.com (blisko połowa badanych). Wyszukiwarkę Google.com wymieniło w tym kontekście 14,5% uczniów. Swoje umiejętności korzystania z internetu za najwyżej przeciętne uznało 28,8% gimnazjalistów, za raczej wysokie 40,8%, a za bardzo wysokie 30,4%; 33 uczniów wskazało odpowiedź: „trudno powiedzieć”, a 25 nie odpowiedziało na to pytanie. Na podstawie wyników badania stwierdzono m.in., że na wzrost kompetencji respondentów w zakresie rozpoznawania wiarygodnych źródeł w internecie ma wpływ wyższy poziom wykształcenia rodziców, a także większy staż korzystania z internetu. Zauważono także, że wraz ze wzrostem liczby urządzeń używanych do korzystania z internetu wzrasta poziom krytycznej oceny informacji elektronicznych.

Deskryptory TESE: krytycyzm, użytkowanie komputerów, Internet, technologia informacyjno-komunikacyjna, komputer, komputer domowy, kompetencje
TESE descriptors: critical sense, computer usage, Internet, ICT, computer, home computer, competence
Publikacje:
  • P. Siuda i in. (2013). Dzieci Sieci 2.0. Kompetencje komunikacyjne młodych. Pobrane z http://www.dzieci-sieci.pl/uploads/static/assets/Dzieci_sieci_2.0.pdf
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"