Abstrakt: |
Celem badania była diagnoza zaangażowania uczniów w zajęcia lekcyjne oraz pozalekcyjne, a także analiza podejmowanych przez nich inicjatyw na rzecz samorozwoju i rozwoju szkoły. Materiał badawczy stanowiły dane uzyskane z ewaluacji zewnętrznej dotyczącej wymagania Uczniowie są aktywni. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że w zajęcia lekcyjne bardziej zaangażowani byli uczniowie szkół podstawowych niż ich koledzy z gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych. Zgodnie ze zgromadzonym materiałem wykazano również, że badani nauczyciele (N = 300) preferowali spośród dostępnych sposobów motywowania uczniów przede wszystkim metody aktywizujące oraz nagradzanie za aktywność. Na podstawie przeprowadzonej analizy ustalono, że poziom uczestnictwa w zajęciach pozalekcyjnych malał wraz ze wzrostem poziomu edukacji. Jednocześnie odnotowano, że wśród takich zajęć największą popularnością wśród ankietowanych uczniów (N = 300) cieszyły się koła zainteresowań oraz zajęcia wyrównawcze. W dalszej kolejności wskazywano udział w konkursach i zawodach sportowych, uczestnictwo i przygotowywanie uroczystości szkolnych, udział w akcjach charytatywnych, wolontariat, przygotowanie materiałów i pomocy na lekcje, udział w projektach edukacyjnych czy wyjazdy szkolne. |