BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Analiza wymagania „Uczniowie są aktywni” na podstawie wybranych danych z ewaluacji zewnętrznej
Projekt badawczy:
  • Jakość edukacji
pokaż badania
Instytucja:
Data: 1 września 2012 – 31 marca 2013
Badacz: Iwona Konieczny, Magdalena Tędziagolska
Abstrakt:

Celem badania była diagnoza zaangażowania uczniów w zajęcia lekcyjne oraz pozalekcyjne, a także analiza podejmowanych przez nich inicjatyw na rzecz samorozwoju i rozwoju szkoły. Materiał badawczy stanowiły dane uzyskane z ewaluacji zewnętrznej dotyczącej wymagania Uczniowie są aktywni. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że w zajęcia lekcyjne bardziej zaangażowani byli uczniowie szkół podstawowych niż ich koledzy z gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych. Zgodnie ze zgromadzonym materiałem wykazano również, że badani nauczyciele (N = 300) preferowali spośród dostępnych sposobów motywowania uczniów przede wszystkim metody aktywizujące oraz nagradzanie za aktywność. Na podstawie przeprowadzonej analizy ustalono, że poziom uczestnictwa w zajęciach pozalekcyjnych malał wraz ze wzrostem poziomu edukacji. Jednocześnie odnotowano, że wśród takich zajęć największą popularnością wśród ankietowanych uczniów (N = 300) cieszyły się koła zainteresowań oraz zajęcia wyrównawcze. W dalszej kolejności wskazywano udział w konkursach i zawodach sportowych, uczestnictwo i przygotowywanie uroczystości szkolnych, udział w akcjach charytatywnych, wolontariat, przygotowanie materiałów i pomocy na lekcje, udział w projektach edukacyjnych czy wyjazdy szkolne.

Deskryptory TESE: uczeń, uczenie się, proces uczenia się, nauczanie, postawa, postawa wobec szkoły, zajęcia edukacyjne, zajęcia pozalekcyjne, młodzież
TESE descriptors: pupil, learning, learning process, teaching, attitude, attitude towards school, educational activities, supervised study, youth
Publikacje:
  • Tędziagolska, M. i Konieczny, I. (2014). Analiza wymagania „Uczniowie są aktywni” na podstawie wybranych danych z ewaluacji zewnętrznej. W: G. Mazurkiewicz i A. Gocłowska (red.), Jakość edukacji. Dane i wnioski z ewaluacji zewnętrznych prowadzonych w latach 2012-2013 (s. 85-98). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"