BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Analiza wyników ewaluacji dla wymagania „wykorzystywane są zasoby środowiska na rzecz wzajemnego rozwoju”
Projekt badawczy:
  • Jakość edukacji
pokaż badania
Instytucja:
Data: 1 września 2012 – 31 marca 2013
Badacz: Roman Dorczak
Abstrakt:

W ewaluacji wzięły udział łącznie 1063 placówki szkolne, w tym 527 szkół podstawowych, 307 gimnazjów, 29 zasadniczych szkół zawodowych, 127 liceów oraz 73 technika. Zastosowano następujące narzędzia badawcze: wywiad z dyrektorem, ankietę skierowaną do dyrektora oraz ankietę dla nauczycieli. Zogniskowane wywiady grupowe przeprowadzono z nauczycielami, partnerami szkoły, w tym z przedstawicielami JST, rodzicami i uczniami. W ramach badania przeanalizowano również dokumenty. Wymaganie wykorzystywane są zasoby środowiska na rzecz wzajemnego rozwoju w bardzo wysokim stopniu spełniało 39,13% placówek, w wysokim 56,82%, w średnim 3,57%, a w podstawowym 0,48%. Żadna szkoła nie spełniała tego wymagania w stopniu niskim. Środowisko lokalne szkoły tworzą rodzice w opinii 1045 dyrektorów. Na lokalny samorząd wskazało 1034 respondentów, na poradnie psychologiczno-pedagogiczne 1007, na szkoły albo inne placówki edukacyjne 1003. Współpracę szkoły z organizacjami i instytucjami działającymi w środowisku lokalnym za satysfakcjonującą i wystarczającą w stosunku do istniejących potrzeb uznało 1029 dyrektorów, za satysfakcjonującą, ale niewystarczającą w stosunku do istniejących potrzeb 23. We współpracy z podmiotami środowiska lokalnego 511 gimnazjów organizowało imprezy środowiskowe, 474 – wyjazdy i wycieczki szkolne, 458 – zajęcia profilaktyczne, 454 kupowały sprzęt dla szkoły, a 447 przeprowadzało projekty edukacyjne. Wszyscy partnerzy szkół, rodzice i uczniowie potwierdzili istnienie różnorodnych form współpracy z instytucjami i organizacjami w ich środowisku lokalnym.

Deskryptory TESE: uczestnictwo, współpraca, środowisko, środowisko społeczno-kulturowe, szczebel lokalny
TESE descriptors: participation, cooperation, environment, socio-cultural environment, local level
Publikacje:
  • Dorczak, R. (2014). Analiza wyników ewaluacji dla wymagania „wykorzystywane są zasoby środowiska na rzecz wzajemnego rozwoju”. W: G. Mazurkiewicz i A. Gocłowska (red.), Jakość edukacji. Dane i wnioski z ewaluacji zewnętrznych prowadzonych w latach 2012-2013 (s. 174-187). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"