Abstrakt: |
W ewaluacji wzięły udział łącznie 1063 placówki szkolne, w tym 527 szkół podstawowych, 307 gimnazjów, 29 zasadniczych szkół zawodowych, 127 liceów oraz 73 technika. Zastosowano następujące narzędzia badawcze: wywiad z dyrektorem, ankietę skierowaną do dyrektora oraz ankietę dla nauczycieli. Zogniskowane wywiady grupowe przeprowadzono z nauczycielami, partnerami szkoły, w tym z przedstawicielami JST, rodzicami i uczniami. W ramach badania przeanalizowano również dokumenty. Wymaganie wykorzystywane są zasoby środowiska na rzecz wzajemnego rozwoju w bardzo wysokim stopniu spełniało 39,13% placówek, w wysokim 56,82%, w średnim 3,57%, a w podstawowym 0,48%. Żadna szkoła nie spełniała tego wymagania w stopniu niskim. Środowisko lokalne szkoły tworzą rodzice w opinii 1045 dyrektorów. Na lokalny samorząd wskazało 1034 respondentów, na poradnie psychologiczno-pedagogiczne 1007, na szkoły albo inne placówki edukacyjne 1003. Współpracę szkoły z organizacjami i instytucjami działającymi w środowisku lokalnym za satysfakcjonującą i wystarczającą w stosunku do istniejących potrzeb uznało 1029 dyrektorów, za satysfakcjonującą, ale niewystarczającą w stosunku do istniejących potrzeb 23. We współpracy z podmiotami środowiska lokalnego 511 gimnazjów organizowało imprezy środowiskowe, 474 – wyjazdy i wycieczki szkolne, 458 – zajęcia profilaktyczne, 454 kupowały sprzęt dla szkoły, a 447 przeprowadzało projekty edukacyjne. Wszyscy partnerzy szkół, rodzice i uczniowie potwierdzili istnienie różnorodnych form współpracy z instytucjami i organizacjami w ich środowisku lokalnym. |