BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Jak analizuje się wyniki egzaminów zewnętrznych w polskich szkołach
Projekt badawczy:
  • Jakość edukacji
pokaż badania
Instytucja:
Data: 1 września 2012 – 31 marca 2013
Badacz: Barbara Milecka
Abstrakt:

Analizie poddano realizację wymagania Analizuje się wyniki sprawdzianu, egzaminu (…). Wzięło w niej udział 1527 szkół. Na pytania otwarte odpowiedziało 200 placówek, losowo dobranych według parytetu typów badanych szkół. 61% placówek objętych badaniem spełniało analizowane wymaganie na dwóch najwyższych poziomach. Do przyczyn braku wysokiego poziomu realizacji wymagania zaliczono brak wzrostu efektów kształcenia oraz brak analizy jakościowej. Kilka szkół osiągnęło niski poziom w zakresie realizacji wymagania. Do przeważającego typu analizy w badanych szkołach należała analiza zespołowa. 95% wniosków wyciągniętych z analiz i wdrażanych w szkołach dotyczy poprawy jakości nauczania i uczenia się oraz organizacji kształcenia. Stwierdzono rozbieżności między deklaracjami szkół a wynikami ewaluacji zewnętrznej w ocenie skuteczności wdrażanych wniosków. Okazało się bowiem, że wizytatorzy spodziewają się wymiernego wzrostu wyników kształcenia, a większość szkół nie próbuje nawet określić postępów. 36% placówek jako cel swoich analiz wyznaczyło badanie skuteczności wdrożonych działań, choć 76% takiego badania w ogóle nie wykonywało. Badaczka wyznaczyła obszary umiejętności wymagających doskonalenia: stosowanie metod analizy jakościowej, uwzględnianie w większym stopniu w analizach kontekstowych pedagogicznych uwarunkowań trudności, wykorzystywanie kalkulatora EWD do wnioskowania, a nie tylko do obliczeń, oraz określanie zależności między wnioskiem, podejmowanymi działaniami a ich skutecznością.

Deskryptory TESE: ewaluacja, efekt uczenia się, jakość kształcenia, egzamin, jakość nauczania
TESE descriptors: evaluation, learning outcome, quality of education, examination, teaching quality
Publikacje:
  • Milecka, B. (2014). Jak analizuje się wyniki egzaminów zewnętrznych w polskich szkołach. Raport z wyników ewaluacji. W: G. Mazurkiewicz i A. Gocłowska (red.), Jakość edukacji. Dane i wnioski z ewaluacji zewnętrznych prowadzonych w latach 2012-2013 (s. 188-197). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"