Abstrakt: |
Analizie poddano realizację wymagania Analizuje się wyniki sprawdzianu, egzaminu (…). Wzięło w niej udział 1527 szkół. Na pytania otwarte odpowiedziało 200 placówek, losowo dobranych według parytetu typów badanych szkół. 61% placówek objętych badaniem spełniało analizowane wymaganie na dwóch najwyższych poziomach. Do przyczyn braku wysokiego poziomu realizacji wymagania zaliczono brak wzrostu efektów kształcenia oraz brak analizy jakościowej. Kilka szkół osiągnęło niski poziom w zakresie realizacji wymagania. Do przeważającego typu analizy w badanych szkołach należała analiza zespołowa. 95% wniosków wyciągniętych z analiz i wdrażanych w szkołach dotyczy poprawy jakości nauczania i uczenia się oraz organizacji kształcenia. Stwierdzono rozbieżności między deklaracjami szkół a wynikami ewaluacji zewnętrznej w ocenie skuteczności wdrażanych wniosków. Okazało się bowiem, że wizytatorzy spodziewają się wymiernego wzrostu wyników kształcenia, a większość szkół nie próbuje nawet określić postępów. 36% placówek jako cel swoich analiz wyznaczyło badanie skuteczności wdrożonych działań, choć 76% takiego badania w ogóle nie wykonywało. Badaczka wyznaczyła obszary umiejętności wymagających doskonalenia: stosowanie metod analizy jakościowej, uwzględnianie w większym stopniu w analizach kontekstowych pedagogicznych uwarunkowań trudności, wykorzystywanie kalkulatora EWD do wnioskowania, a nie tylko do obliczeń, oraz określanie zależności między wnioskiem, podejmowanymi działaniami a ich skutecznością. |