BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Jaka wiedza o społeczeństwie?
Data: kwiecień 1990 – czerwiec 1990
Badacz: Roman Minor
Abstrakt:

Celem badań było uzyskanie opinii uczniów o funkcji i treści przedmiotu wiedza o społeczeństwie. Anonimowymi badaniami ankietowymi objęto 93 uczniów klas czwartych i 90 uczniów klas trzecich z LO w Tarnowie. W ankiecie zawarto trzy pytania: Czy w programie szkoły winien istnieć przedmiot Wiedza o społeczeństwie? Jeżeli tak, to w której klasie, w jakim wymiarze godzin i w jakiej formie (obowiązkowej czy uzupełniającej)? Jaka według ciebie winna być zasadnicza tematyka i treść programu? Jakich korzyści oczekujesz z nauczania tego przedmiotu? Spośród 183 uczniów tylko jeden zakwestionował potrzebę utrzymania tego przedmiotu w programie LO. 96% uczniów widziało konieczność uczenia się tego przedmiotu w jednej, ostatniej klasie LO w wymiarze dwóch godzin tygodniowo. Pozostałe 4% uważało za celowe utrzymanie przedmiotu również w tej klasie, ale w wymiarze jednej godziny tygodniowo. Większość (65%) nie kwestionowała konieczności obowiązkowej oceny, 35% zaproponowało funkcjonowanie przedmiotu na zasadzie zaliczenia, uzasadniając to możliwością większego komfortu dyskusji, różnorodnością zainteresowań, przekonań i poglądów oraz swobodą w ich głoszeniu, a także dowolnością wyboru poszczególnych treści programowych. Według większości ankietowanych treści programowe powinny koncentrować się na najważniejszych problemach społecznych, politycznych i kulturalnych współczesnej rzeczywistości polskiej i międzynarodowej. 90% respondentów wymieniało na pierwszym miejscu aktualną sytuację społeczno-polityczną Polski, jej pozycję i rolę w świecie. Młodzież sugerowała możliwość wyboru przez grupy uczniów poszczególnych treści według skali zainteresowań i posiadanej wiedzy, a nawet podziały na grupy problemowe i dyskusyjne w poszczególnych klasach. Spodziewano się korzyści polegającej na zlikwidowaniu u młodzieży apatii i bezideowości, o którą często jest posądzana, a dzięki zrozumieniu podstawowych mechanizmów funkcjonowania życia społeczno-gospodarczego – wpływu na nie i lepszego organizowania według własnych ambicji i potrzeb.

Deskryptory TESE: wychowanie obywatelskie, wychowanie społeczne, treści kształcenia, szkoła średnia, młodzież
TESE descriptors: civics, community studies, content of learning, secondary school, youth
Publikacje:
  • Minor, R. (1990). Jaka wiedza o społeczeństwie? Społeczeństwo Otwarte, 6, 59-60.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"