Abstrakt: |
Ewaluację przeprowadzono pod względem spełniania wymogu: Procesy edukacyjne mają charakter zorganizowanych. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że najpełniejszą wiedzą związaną z zaleceniami dla przedmiotu dysponowali nauczyciele szkół podstawowych (przywołanie właściwych zapisów dla konkretnych przedmiotów odnotowano w 59% wypowiedzi). Zgromadzony materiał pozwolił wykazać również, że wykorzystywanie metod aktywizujących deklarowało najwięcej pedagogów pracujących w szkołach ponadgimnazjalnych (34%) oraz gimnazjalnych (32%). Zgodnie z uzyskanymi odpowiedziami ustalono również, że planując procesy edukacyjne, badani nauczyciele najczęściej kierowali się potrzebami uczniów (97%) oraz ich możliwościami (98%), następnie czasem potrzebnym do zrealizowania treści (87%) oraz organizacją roku szkolnego (80%) i liczebnością klas (71%). Zdaniem uczniów ocenianie dość często nie przyczynia się do poprawy procesu uczenia się (w szkołach gimnazjalnych oraz ponadgimnazjalnych odnotowano dwukrotnie częstsze wypowiedzi o demotywującym charakterze ocen niż w szkołach podstawowych). Na podstawie zebranego materiału ujawniono również, że uczniowie w trakcie zajęć najczęściej wykonywali zadania samodzielnie, rzadziej zespołowo. Okazało się ponadto, że grupa nieaktywnych i niezaciekawionych uczniów była prawie tak samo liczna jak grupa osób aktywnych i zaciekawionych materiałem przedstawianym podczas lekcji. |