BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Procesy nieuświadomionego uczenia się bez zaciekawienia
Projekt badawczy:
  • Jakość edukacji
pokaż badania
Instytucja:
Data: 1 września 2012 – 31 marca 2013
Badacz: Agnieszka Borek, Beata Domerecka, Iwona Konieczny
Abstrakt:

Ewaluację przeprowadzono pod względem spełniania wymogu: Procesy edukacyjne mają charakter zorganizowanych. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że najpełniejszą wiedzą związaną z zaleceniami dla przedmiotu dysponowali nauczyciele szkół podstawowych (przywołanie właściwych zapisów dla konkretnych przedmiotów odnotowano w 59% wypowiedzi). Zgromadzony materiał pozwolił wykazać również, że wykorzystywanie metod aktywizujących deklarowało najwięcej pedagogów pracujących w szkołach ponadgimnazjalnych (34%) oraz gimnazjalnych (32%). Zgodnie z uzyskanymi odpowiedziami ustalono również, że planując procesy edukacyjne, badani nauczyciele najczęściej kierowali się potrzebami uczniów (97%) oraz ich możliwościami (98%), następnie czasem potrzebnym do zrealizowania treści (87%) oraz organizacją roku szkolnego (80%) i liczebnością klas (71%). Zdaniem uczniów ocenianie dość często nie przyczynia się do poprawy procesu uczenia się (w szkołach gimnazjalnych oraz ponadgimnazjalnych odnotowano dwukrotnie częstsze wypowiedzi o demotywującym charakterze ocen niż w szkołach podstawowych). Na podstawie zebranego materiału ujawniono również, że uczniowie w trakcie zajęć najczęściej wykonywali zadania samodzielnie, rzadziej zespołowo. Okazało się ponadto, że grupa nieaktywnych i niezaciekawionych uczniów była prawie tak samo liczna jak grupa osób aktywnych i zaciekawionych materiałem przedstawianym podczas lekcji.

Deskryptory TESE: uczenie się, proces uczenia się, postawa wobec szkoły, postawa, uczeń, nauczanie, jakość kształcenia, ocenianie, motywacja
TESE descriptors: learning, learning process, attitude towards school, attitude, pupil, teaching, quality of education, marking, motivation
Publikacje:
  • Borek, A., Domerecka, B. i Konieczny, I. (2014). Procesy nieuświadomionego uczenia się bez zaciekawienia. W: G. Mazurkiewicz i A. Gocłowska (red.), Jakość edukacji. Dane i wnioski z ewaluacji zewnętrznych prowadzonych w latach 2012-2013 (s. 27-54). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"