Abstrakt: |
Ewaluację przeprowadzono pod względem spełniania dwóch wymogów: Respektowane są normy społeczne (objęto nią 1034 szkoły, w tym 482 szkoły podstawowe, 312 gimnazjów oraz 240 szkół ponadgimnazjalnych) oraz Kształtuje się postawy uczniów (690 szkół, w tym 375 szkół podstawowych, 198 gimnazjów oraz 117 szkół ponadgimnazjalnych). W wyniku przeprowadzanego badania stwierdzono, że niemal 80% placówek spełniało powyższe wymagania na najwyższym z możliwych poziomów, tzn. wysokim (B – 64,7%) lub bardzo wysokim (A – 14,4%). Na podstawie zgromadzonego materiału wykazano, że najtrudniejszym do spełnienia elementem było uwzględnianie inicjatyw uczniowskich podczas modyfikowania działań wychowawczych (niespełnianie go odnotowano najczęściej w gimnazjach oraz zasadniczych szkołach zawodowych – odpowiednio 20,2% i 27,5%). Okazało się również, że ekspozycja na agresję werbalną zmniejsza się wraz z przechodzeniem uczniów przez kolejne etapy kształcenia. W zakresie innych form agresji ustalono, że ofiarą kradzieży padło 13% ankietowanych (w tym 3,3% osób doświadczyło jej co najmniej dwukrotnie), wymuszenia doznało 4% uczniów, ofiarami pobicia było 5,4% respondentów, natomiast przemocy z użyciem niebezpiecznego narzędzia co najmniej raz doznało 3,3%. |