BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Ekspozycja na zachowania agresywne i przemoc uczniów w szkołach poddanych ewaluacji zewnętrznej w roku szkolnym 2012/2013
Projekt badawczy:
  • Jakość edukacji
pokaż badania
Typ badania: ewaluacyjne
Instytucja:
Data: 1 września 2012 – 31 marca 2013
Badacz: Jakub Kołodziejczyk, Bartłomiej Walczak
Abstrakt:

Ewaluację przeprowadzono pod względem spełniania dwóch wymogów: Respektowane są normy społeczne (objęto nią 1034 szkoły, w tym 482 szkoły podstawowe, 312 gimnazjów oraz 240 szkół ponadgimnazjalnych) oraz Kształtuje się postawy uczniów (690 szkół, w tym 375 szkół podstawowych, 198 gimnazjów oraz 117 szkół ponadgimnazjalnych). W wyniku przeprowadzanego badania stwierdzono, że niemal 80% placówek spełniało powyższe wymagania na najwyższym z możliwych poziomów, tzn. wysokim (B – 64,7%) lub bardzo wysokim (A – 14,4%). Na podstawie zgromadzonego materiału wykazano, że najtrudniejszym do spełnienia elementem było uwzględnianie inicjatyw uczniowskich podczas modyfikowania działań wychowawczych (niespełnianie go odnotowano najczęściej w gimnazjach oraz zasadniczych szkołach zawodowych – odpowiednio 20,2% i 27,5%). Okazało się również, że ekspozycja na agresję werbalną zmniejsza się wraz z przechodzeniem uczniów przez kolejne etapy kształcenia. W zakresie innych form agresji ustalono, że ofiarą kradzieży padło 13% ankietowanych (w tym 3,3% osób doświadczyło jej co najmniej dwukrotnie), wymuszenia doznało 4% uczniów, ofiarami pobicia było 5,4% respondentów, natomiast przemocy z użyciem niebezpiecznego narzędzia co najmniej raz doznało 3,3%.

Deskryptory TESE: przemoc, uczeń, ewaluacja, szkoła, zachowania, zachowania społeczne, postawa, relacje interpersonalne
TESE descriptors: violence, pupil, evaluation, school, behaviour, social behaviour, attitude, interpersonal relations
Publikacje:
  • Kołodziejczyk, J. i Walczak, B. (2014). Ekspozycja na zachowania agresywne i przemoc uczniów w szkołach poddanych ewaluacji zewnętrznej w roku szkolnym 2012/2013. W: G. Mazurkiewicz i A. Gocłowska (red.), Jakość edukacji. Dane i wnioski z ewaluacji zewnętrznych prowadzonych w latach 2012-2013 (s. 99-122). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"