BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Ekspresja emocjonalna dzieci głuchych w wieku przedszkolnym
Instytucja:
Data: [1990]
Badacz: Włodzimierz Pietrzak
Abstrakt:

Przedmiotem badania była ekspresja emocjonalna dzieci głuchych w wieku przedszkolnym. Sformułowano podstawową hipotezę badawczą, według której opóźniony rozwój mowy u dzieci głuchych i ich ograniczone możliwości odbioru drogą słuchową treści o zabarwieniu emocjonalnym są przyczyną opóźnień w rozwoju emocjonalnym. W badaniu wzięło udział 35 dzieci w wieku od czterech do siedmiu lat. 12 głuchych badanych było wychowywanych przez rodziców głuchych, 11 głuchych – przez słyszących rodziców, 12 dzieci przebywało w przedszkolu z internatem. Dodatkowo 12 dzieci słyszących stanowiło grupę kontrolną. Przeprowadzono trzy serie badań: pierwsza polegała na zabawach konstrukcyjnych, organizowanych przez osobę dorosłą; druga – dzieci lepiły z plasteliny, wykonywały wycinanki, malowały farbami; trzecia – zabawy na boisku sportowym, w parku, na śniegu. Wszystkie obserwacje rejestrowali: eksperymentator, sędzia kompetentny (psycholog) oraz sędzia niekompetentny (student). Na podstawie wyników badania ustalono, że: głuche dzieci w wieku przedszkolnym nie różnią się pod względem reakcji emocjonalnych od swoich słyszących rówieśników; zauważono, że różnorodność wyrażanych stanów emocjonalnych jest mniejsza w przypadku dzieci niesłyszących; dzieci głuche, wychowywane przez niesłyszących rodziców, okazują więcej stanów emocjonalnych niż dzieci głuche, wychowywane przez słyszących rodziców albo w przedszkolu z internatem; różnice te miały charakter istotny statystycznie; dzieci głuche okazują mniej negatywnych stanów emocjonalnych niż ich słyszący rówieśnicy; głusi rodzice przejawiali więcej pozytywnych stanów emocjonalnych wobec swoich dzieci niż rodzice słyszący dzieci głuchych i wychowawczynie.

Deskryptory TESE: upośledzenie, upośledzenie słuchu, wychowanie dziecka, rozwój dziecka, placówka przedszkolna, rodzina, rodzice, indywidualizm, osobowość
TESE descriptors: disability, hearing impairment, child rearing, child development, pre-primary institution, family, parents, individualism, personality
Publikacje:
  • Pietrzak, W. (1993). Ekspresja emocjonalna dzieci głuchych w wieku przedszkolnym. Roczniki Pedagogiki Specjalnej, 4, 186-192.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"