BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Eksperyment „Sześciolatki w szkole” w opinii nauczycieli i rodziców
Instytucja:
Data: maj 2013 – czerwiec 2013
Badacz: Beata Maria Nowak
Abstrakt:

Badanie miało charakter pilotażowy. Do badania wytypowano 10 szkół podstawowych, zlokalizowanych w województwie mazowieckim, w miastach do 50 tys. i powyżej 50 tys. mieszkańców. W badaniu wzięło udział ostatecznie sześć szkół – dyrektorzy pozostałych nie wyrazili zgody. Celem badania było określenie ewentualnej zbieżności opinii rodziców i nauczycieli na temat gotowości szkolnej dzieci sześcioletnich. 42,4% rodziców po raz drugi posłałoby swoje sześcioletnie dzieci do szkoły (mniejszy ośrodek miejski). Wśród pozostałych rodziców, niezadowolonych z decyzji posłania dziecka do szkoły, 1/3 zauważyła u dzieci liczne problemy adaptacyjne, w tym 21,2% z mniejszego ośrodka i 40% z większego. Rodzice dostrzegli u dzieci większy lęk, częste wybuchy płaczu przed wyjściem do szkoły. 16% rodziców uważało, że relacje ich dzieci z rówieśnikami są zaburzone. Nauczyciele twierdzili, że dzieci 6-letnie są mało odporne emocjonalnie, a ich tempo pracy jest bardzo powolne, co nie służy utrzymaniu ciągłości lekcji. Większość nauczycieli i blisko połowa rodziców uważała, że szkoły są przygotowane do uczenia dzieci sześcioletnich. Zdaniem rodziców szkoła jest dobrze przygotowana, chociaż brak jest pomocy edukacyjnych – wszystko zakupują rodzice; jest przygotowana – jest klasa, pomoce szkolne, nauczyciel spełniający wymagania do pracy z 6-latkami. Do braków w przygotowaniu nauczyciele zaliczyli słabe zaplecze socjalne i zbyt długi czas przebywania dziecka w świetlicy szkolnej. W opinii 66,7% rodziców nauczyciele byli dobrze przygotowani do pracy z sześciolatkami. W doniesieniu z badania pilotażowego zwrócono uwagę, że nauczyciele na ogół lepiej oceniają przygotowanie szkół do wdrożenia reformy niż rodzice dzieci sześcioletnich (po roku nauki).

Deskryptory TESE: wiek, wiek wstępowania do szkoły, rodzice, postawa, postawa wobec szkoły, postępy w nauce, przejście z przedszkola do szkoły podstawowej
TESE descriptors: age, school starting age, parents, attitude, attitude towards school, study progress, transition from pre-primary to primary education
Publikacje:
  • Eksperyment „Sześciolatki w szkole” w opinii nauczycieli i rodziców (2013). Pobrane z http://pedagogium.pl/o-nas/centrum-ekspertow/378-badania-6-latki.html
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"