Abstrakt: |
Celem badania była weryfikacja wpływu eksperymentu dydaktycznego naturalnego w formie cyklu ćwiczeń wokół tematu Ja i świat na słownictwo uczniów. W badaniu wykorzystano również obserwację uczestniczącą oraz analizę prac pisemnych uczniów w kategoriach stopni szkolnych i statystyki językowej. Eksperyment przeprowadzono w klasie Vc Szkoły Podstawowej Nr 6 w Oleśnicy (N = 28). Cykl ćwiczeń, z których większość przyjmowała formę zadań pisemnych dla uczniów, przyniósł znaczne podniesienie świadomości językowej badanych, poszerzył i utrwalił ich słownictwo związane z tematem oraz wzbogacił ich czynny i bierny słownik. Opinia uczniów na temat eksperymentu okazała się bardzo pozytywna. Jego rezultaty były szczególnie widoczne w przypadku uczniów słabych i przeciętnych. Porównanie prac początkowych i końcowych czterech uczniów o różnym poziomie osiągnięć szkolnych ujawniło znaczne polepszenie się słownictwa w każdej z kategorii (rzeczowniki, czasowniki, przymiotniki i przysłówki) oraz zwiększenie poprawności stylistycznej, gramatycznej i ortograficznej prac. |