Abstrakt: |
Celem badania była diagnoza spójności oferty edukacyjnej szkół z podstawą programową. Ewaluacyjny materiał badawczy dotyczył 702 szkół (w tym 376 szkół podstawowych, 198 gimnazjów, 117 szkół ponadgimnazjalnych oraz 11 szkół specjalnych). W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że 77% szkół, w których odbyła się ewaluacja zewnętrzna, spełniło wszystkie kryteria z poziomu D (podstawowy poziom wypełniania wymagań) i B (wysoki poziom) wymagania Oferta edukacyjna umożliwia realizację podstawy programowej. Na podstawie zgromadzonego materiału wykazano przewagę wysokiego poziomu spełnienia powyższego wymagania na wszystkich etapach kształcenia. Okazało się również, że oferta edukacyjna prawie wszystkich szkół objętych ewaluacją (99,6%) była spójna z podstawą programową. Podstawa programowa była monitorowana przede wszystkim za pomocą obserwacji zajęć (40%), składania przez nauczyciela sprawozdań i deklaracji dotyczących stopnia realizacji przez nich podstawy programowej (40%), kontroli dokumentacji (35%) oraz analizy wybranych przez pedagogów programów nauczania (35%). Przeprowadzone badanie pozwoliło wykazać również, że zdaniem większości uczniów szkół podstawowych (91%), gimnazjów (80%) oraz szkół ponadgimnazjalnych oferta edukacyjna szkoły odpowiadała ich potrzebom. Dodatkowo odnotowano, że wiele placówek wprowadzało nowatorskie działania edukacyjne (w tym m.in. innowacje programowe – 35%, metodyczne – 31%, technologiczne – 31%). |