BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Podstawa programowa przyrody w opiniach nauczycieli tego przedmiotu
Data: maj 2005 – listopad 2005
Badacz: Grażyna Dąbek
Abstrakt:

Celem badania było poznanie opinii nauczycieli przyrody na temat podstawy programowej z tego przedmiotu. Badaniem objęto 45 nauczycieli pracujących w szkołach miejskich i wiejskich. Wszyscy badani ukończyli studia wyższe, najczęściej magisterskie (93,3%) i na kierunku: biologia (23%). Najwięcej respondentów posiadało stopień nauczyciela mianowanego (48,8%). Do zebrania opinii respondentów zastosowano metodę sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem kwestionariusza ankiety. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że nauczyciele raczej dobrze oceniali czytelność Podstawy Programowej Przyrody (44,4%), w swojej decyzji dotyczącej wyboru programu nauczania kierowali się najczęściej jego atrakcyjnością, odpowiednim doborem treści, pomocami dydaktycznymi oraz dopasowaniem języka podręcznika do poziomu ucznia. Tylko nieliczna grupa nauczycieli kierowała się przewagą niektórych treści w programie nauczania – dla 26,6% znaczenie miały treści geograficzne, dla 20% – biologiczne. Większość nauczycieli uważała, że program nauczania, na którym pracowali, obejmował wszystkie treści ujęte w Podstawie Programowej Przyrody (73,3%). 68% badanych ceniło swobodę wyboru programu nauczania, pozostali zaś twierdzili, że swoboda taka nie gwarantowała przekazania jednakowej treści uczniom zmieniającym szkołę. Większość nauczycieli uważała również, że wiedza ujęta holistycznie jest lepsza dla uczniów szkoły podstawowej. 40% badanych nie chciało zmian w podstawie programowej, zmian takich oczekiwało 31% nauczycieli, 20% zaś opowiadało się za poprawą (doprecyzowaniem) podstawy. Postawa większości nauczycieli wobec reformy z 1999 roku była negatywna. Podstawę programową uważano najczęściej za zbyt obszerną i trudną do przyswojenia przez dzieci.

Deskryptory TESE: program nauczania, nauczyciel przedmiotów zintegrowanych, szkoła podstawowa, kształcenie na poziomie elementarnym, postawa, reforma programu nauczania
TESE descriptors: curriculum, generalist teacher, primary school, basic education, attitude, curriculum reform
Publikacje:
  • Dąbek, G. (2006). Podstawa programowa przyrody w opiniach nauczycieli tego przedmiotu. Edukacja Biologiczna i Środowiskowa, 1, 40-53.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"