BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Podręcznik w nauczaniu języka obcego. Wnioski z analizy wybranych podręczników do nauki języka niemieckiego
Instytucja:
Data: 2001 – 2002
Badacz: Grażyna Zenderowska-Korpus
Abstrakt:

Celem przeprowadzonej analizy podręczników do języka niemieckiego była charakterystyka znajdujących się w nich zwrotów językowych, określonych jako schematyzmy językowe. Do badania wybrano następujące podręczniki: Dein Deutsch, Deutsch aktiv Neu oraz Themen neu. W wyniku przeprowadzonej analizy wykazano, że powyższe publikacje zawierały łącznie 1167 zwrotów i wyrażeń różnego typu. Stwierdzono również, że odnotowane formy schematyzmów w podręcznikach importowanych (Deutsch aktiv Neu oraz Themen neu) przybierały przede wszystkim postać zwrotów przydatnych w codziennej komunikacji. Natomiast w podręczniku napisanym przez polskich autorów (Dein Deutsch) znalazły się głównie typowe kolokacje leksykalne, porównania, a także formułki grzecznościowe z ich wariantami i odpowiedziami. Ponadto w podręcznikach na poziomie gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych odnotowano pewien niedobór zadań aktywizujących uczniów do mówienia i pisania. W ramach przeprowadzonego badania zrealizowano dodatkowo ankietę wśród 60 uczniów liceum ogólnokształcącego na temat nowoczesnego podręcznika. Zgodnie z uzyskanymi odpowiedziami wykazano, że oczekiwania respondentów wobec podręcznika były bardzo różnorodne. W opinii ankietowanych podręcznik powinien zawierać m.in. praktyczny materiał językowy, poruszać aktualne i interesujące tematy, zawierać autentyczne nagrania, mieć ładną szatę graficzną oraz zachęcać do nauki.

Deskryptory TESE: podręcznik, nauczanie języków obcych, nauczanie, uczenie się, proces uczenia się, niemiecki
TESE descriptors: textbook, foreign language teaching, teaching, learning, learning process, German
Publikacje:
  • Zenderowska-Korpus, G. (2009). Podręcznik w nauczaniu języka obcego. Wnioski z analizy wybranych podręczników do nauki języka niemieckiego. Neofilolog, 33, 283-293.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"