Abstrakt: |
Celem przeprowadzonej analizy podręczników do języka niemieckiego była charakterystyka znajdujących się w nich zwrotów językowych, określonych jako schematyzmy językowe. Do badania wybrano następujące podręczniki: Dein Deutsch, Deutsch aktiv Neu oraz Themen neu. W wyniku przeprowadzonej analizy wykazano, że powyższe publikacje zawierały łącznie 1167 zwrotów i wyrażeń różnego typu. Stwierdzono również, że odnotowane formy schematyzmów w podręcznikach importowanych (Deutsch aktiv Neu oraz Themen neu) przybierały przede wszystkim postać zwrotów przydatnych w codziennej komunikacji. Natomiast w podręczniku napisanym przez polskich autorów (Dein Deutsch) znalazły się głównie typowe kolokacje leksykalne, porównania, a także formułki grzecznościowe z ich wariantami i odpowiedziami. Ponadto w podręcznikach na poziomie gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych odnotowano pewien niedobór zadań aktywizujących uczniów do mówienia i pisania. W ramach przeprowadzonego badania zrealizowano dodatkowo ankietę wśród 60 uczniów liceum ogólnokształcącego na temat nowoczesnego podręcznika. Zgodnie z uzyskanymi odpowiedziami wykazano, że oczekiwania respondentów wobec podręcznika były bardzo różnorodne. W opinii ankietowanych podręcznik powinien zawierać m.in. praktyczny materiał językowy, poruszać aktualne i interesujące tematy, zawierać autentyczne nagrania, mieć ładną szatę graficzną oraz zachęcać do nauki. |