Abstrakt: |
Przedmiotem badania były opinie nauczycieli na temat podręcznika do kształcenia wczesnoszkolnego. W badaniu wzięło udział 900 nauczycieli klas I-III; po 300 osób z każdego poziomu. 79,05% respondentów legitymowało się wyższym wykształceniem w zakresie nauczania początkowego. Staż pracy 75,3% badanych wynosił co najmniej sześć lat. Nauczyciele pracowali w placówkach głównie w województwie opolskim. W opinii 63,3% respondentów podręcznik odgrywa dominującą rolę w kształceniu wczesnoszkolnym; jednocześnie badani ci nie byli w stanie pracować z uczniami bez wykorzystywania podręcznika. 81,4% nauczycieli samodzielnie wybierało podręcznik i nie konsultowało decyzji z nikim. 6% jednak przy wyborze podręcznika pytało o opinię kolegów i koleżanek, z pomocy doradcy metodycznego korzystało 3,9%, tyle samo z pomocy rodziców, 2,7% zwracało się o opinię do uczniów, a 2% do dyrektorów. 80% badanych było zadowolonych z możliwości wyboru jednego podręcznika z kilku możliwych. Pozostali skarżyli się na zbyt dużą liczbę oferowanych podręczników. 63% respondentów wskazywało na brak swobodnego dostępu do podręczników. 24,2% nauczycieli wybierało podręcznik na podstawie przystępności treści. 23,9% badanych zwracało uwagę na szatę graficzną. 19,5% wskazywało na wartość zgodności podręcznika z programem nauczania. 16,7% nauczycieli zwracało ponadto uwagę na liczbę zadań. 16% doceniało występowanie w podręczniku zabaw i gier dydaktycznych, a 16,3% podkreślało znaczenie zróżnicowania stopnia trudności zadań. |