BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Podręcznik jako środek pomocniczy w rewalidacji uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim. Analiza teoretyczna i badania sondażowe na przykładzie podręczników do języka polskiego i przyrody dla kl. VII i VIII
Instytucja:
Data: 1992
Badacz: Elżbieta Kubiciel
Abstrakt:

Celem badania było uzyskanie opinii nauczycieli o podręcznikach do przyrody i języka polskiego dla klas siódmych i ósmych oraz informacji o sposobach wykorzystania podręcznika. Sondaż przeprowadzono z wykorzystaniem kwestionariusza ankiety rozesłanej do 60 szkół, zawierającej pytania dotyczące treści podręcznika, jego przystępności i przydatności w realizacji programu, opracowania dydaktycznego i graficznego, wykorzystania w procesie dydaktycznym, stosowanych metod pracy z podręcznikiem. Zebrano 30 wypełnionych kwestionariuszy ankiet dotyczących podręcznika przyrody i 50 dotyczących podręcznika języka polskiego. Wśród nauczycieli przyrody: 18 było w wieku 36-40 lat, 15 ukończyło studium nauczycielskie, 25 miało kwalifikacje do nauczania w szkole specjalnej, 13 pochodziło z miasta powyżej 50 tys. mieszkańców. Wśród nauczycieli języka polskiego 30 było w wieku 30-36 lat, 30 miało wykształcenie wyższe magisterskie, 42 miało kwalifikacje do nauczania w szkole specjalnej, 22 pochodziło z miasta powyżej 50 tys. mieszkańców. W opiniach nauczycieli podręcznik do języka polskiego nie spełniał oczekiwań; poważną wadą było ubóstwo graficzne; układ był mało przejrzysty; w niewystarczającym stopniu nawiązywał do faktycznych problemów życia uczniów w tym okresie rozwojowym; niektóre teksty badani zgodnie wskazywali jako przydatne, opinie dotyczące innych były bardziej zróżnicowane; nauczyciele zgodnie oceniali pewne teksty jako mało przydatne; 20 osób uważało że zbyt mało jest konkretnych tekstów nawiązujących do historii; 37 osób uważało podręcznik łączony za słuszną ideę; według 15 osób w podręczniku wiele pojęć było opracowanych przystępnie, rozrzut wypowiedzi o dobrze opracowanych tematach był znaczny; podręcznik wykorzystywało często 98% nauczycieli, stosowany był głównie w szkole – 72%; badani wykorzystywali teksty literackie i materiał ortograficzno-gramatyczny, nie posługiwali się całą obudową metodyczną podręcznika. Podręcznik przyrody ogólnie był przez większość nauczycieli tego przedmiotu oceniany pozytywnie; uznano go za średnio trudny; opinie o trudności ćwiczeń były zróżnicowane; uwagi krytyczne dotyczyły strony graficznej, edytorskiej; podręcznik wykorzystywało 80% nauczycieli, najczęściej posługiwali się pytaniami-poleceniami zadawanymi do domu – 67%. Na podstawie analizy podręczników i opinii nauczycieli sformułowano uogólnienia i wnioski dotyczące podręczników do języka polskiego i przyrody.

Deskryptory TESE: nauczyciel, nauczyciel przedmiotu, polski, podręcznik, nauka o środowisku, szkoła podstawowa, upośledzenie, niepełnosprawność intelektualna, środki dydaktyczne
TESE descriptors: teacher, specialist teacher, Polish, textbook, environmental education, primary school, disability, intellectual disability, teaching resourses
Publikacje:
  • Kubiciel, E. (1994). Podręcznik jako środek pomocniczy w rewalidacji uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim. Analiza teoretyczna i badania sondażowe na przykładzie podręczników do języka polskiego i przyrody dla kl. VII i VIII. W: U. Eckert (red.), Niektóre metody i techniki pracy pedagoga specjalnego (s. 89-108). Warszawa: Wyższa Szkoła Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"