Obserwuj
Tytuł badania: |
Jaka jesteś, rodzino? (Młodzież '94) |
Projekt badawczy: |
pokaż badania
Inne badania w projekcie:
|
Typ badania: |
cykliczne |
Instytucja: |
|
Data: |
8 kwietnia 1994 – 18 kwietnia 1994 |
Badacz: |
|
Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: Jaka jest współczesna rodzina, w której wychowuje się młode pokolenie Polaków? Jakie łączą ją więzi, emocje, czym jest i jaką rolę odgrywa w życiu dorastającej młodzieży? Próbę badawczą stanowili uczniowie szkół ponadpodstawowych (N = 1260). Wyniki badania ujawniły, że w percepcji większości młodzieży ich dom rodzinny jest miejscem, gdzie panuje pogodna, swobodna i ciepła atmosfera. Rodzice otaczają badanych miłością i czułością, dbają o zaspokojenie ich potrzeb materialnych i emocjonalnych. Członkowie rodziny żyją ze sobą na ogół w zgodności oraz łączą ich więzi emocjonalne. Jednocześnie atmosfera w rodzinach badanych, układ ról oraz metody wychowawcze zależały od statusu społeczno-ekonomicznego. Trudne warunki materialne sprawiały, że badani częściej pozbawieni byli komfortu materialnego i psychicznego – częściej stosowano w takich domach represyjne metody wychowawcze, co prowadziło do niższego poziomu identyfikacji i integracji z rodziną. |
Deskryptory TESE: |
rodzina, rodzice, młodzież, relacja rodzice – dziecko, relacje interpersonalne |
TESE descriptors: |
family, parents, youth, parent-child relation, interpersonal relations |
Publikacje: |
- CBOS (1994). Jaka jesteś, rodzino? Komunikat z badań. Pobrane z http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/1994/K_098_94.PDF
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.