Obserwuj
Tytuł badania: |
Plany, dążenia i aspiracje życiowe młodzieży (Młodzież '94) |
Projekt badawczy: |
pokaż badania
Inne badania w projekcie:
|
Instytucja: |
|
Data: |
8 kwietnia 1994 – 18 kwietnia 1994 |
Badacz: |
|
Abstrakt: |
Badanie ankietowe zrealizowano na reprezentatywnej próbie młodzieży ostatnich klas szkół ponadpodstawowych (N = 1260). Wyniki badania ujawniły, że młodzież pesymistycznie postrzegała szanse na zrealizowanie swoich planów życiowych (57%) lub nie miała na ten temat zdania (22%). Badani mieli poczucie utrudnionego startu życiowego i krytycznie oceniali sytuację w kraju. Bardziej pozytywne nastawienie cechowało uczniów liceów i osoby z lepiej sytuowanych rodzin. W porównaniu z wcześniejszymi edycjami badania (1992) spadł strach przed bezrobociem wśród młodzieży, choć kwestia znalezienia pracy nadal pozostawała dla niej ważnym problemem. Wzrosło z kolei znaczenie wykształcenia, w którym częściej szukano drogi awansu społecznego i materialnego. W konsekwencji coraz więcej respondentów planowało kontynuować naukę. Chętniej też zapatrywano się na rozpoczęcie własnej działalności ekonomicznej. |
Deskryptory TESE: |
planowanie, planowanie edukacji, młodzież, bezrobocie, środowisko społeczno-kulturowe, postawa |
TESE descriptors: |
planning, educational planning, youth, unemployment, socio-cultural environment, attitude |
Publikacje: |
- CBOS. (1994). Plany, cele i dążenia życiowe młodzieży. Pobrane z http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/1994/K_096_94.PDF
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.