BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Plany, dążenia i aspiracje życiowe młodzieży
Instytucja:
Data: 13 kwietnia 1996 – 22 kwietnia 1996
Badacz:
Abstrakt:

Przedmiotem badania były plany, dążenia i aspiracje życiowe młodzieży. W badaniu wzięło udział 1275 osób uczących się w ostatnich klasach szkół ponadpodstawowych. Połowa respondentów przyznała, że ich najważniejszym celem życiowym jest udane życie rodzinne. Dla 43% badanych była to ciekawa praca, zgodna z zainteresowaniami, dla 41% miłość i przyjaźń. 30% młodych ludzi chciałoby wieść spokojne i bezkonfliktowe życie, 28% osiągnąć wysoką pozycję zawodową i zrobić karierę. 1% ankietowanych zadeklarowało, że chcieliby zdobyć władzę polityczną, 2% chciałoby podejmować ważne decyzje w sferze gospodarczej. 35% uczniów uważało, że w Polsce młodym ludziom opłaca się studiować i zdobyć dyplom wyższej uczelni. Prawie tyle samo badanych wybrałoby jak najszybsze podjęcie dobrze płatnej pracy. 33% młodzieży nie wiedziało, czy w takiej sytuacji lepsze jest kontynuowanie nauki, czy podjęcie pracy. Studia na wyższej uczelni wybrałoby: 45% licealistów, 35% uczniów technikum, 35% uczniów liceum zawodowego i 32% uczniów zasadniczej szkoły zawodowej. Dobrze płatną pracę podjęłoby 39% uczniów zasadniczej szkoły zawodowej, 30% uczniów technikum i tyle samo uczniów liceum zawodowego oraz 21% licealistów. 34% badanych uważało, że wybór studiów na wyższej uczelni motywowany jest przede wszystkim perspektywą dobrych zarobków. 24% respondentów uważało, że uczniowie zamierzają iść na studia, żeby mieć łatwiejsze życie albo uniknąć służby wojskowej. 43% ankietowanych sądziło, że za 10–15 lat będą mieli wykształcenie wyższe, 10% zasadnicze zawodowe. 8% uczniów zasadniczej szkoły zawodowej chciałoby zdobyć wyższe wykształcenie. 30% badanych chciałoby w przyszłości pracować w prywatnej polskiej firmie, 21% w zakładzie państwowym, 20% deklarowało, że założą własną firmę, 7% marzyło o pracy w firmie zagranicznej. 17% badanych chciałoby w przyszłości wykonywać wolne zawody (lekarz, nauczyciel, prawnik), 15% administracyjno-biurowe, 10% robotnicze. 6% respondentów chciałoby zostać inżynierami i specjalistami technicznymi. 17% ankietowanych nie miało sprecyzowanych planów związanych z przyszłym zawodem. Po ukończeniu szkoły ponadpodstawowej 32% uczniów planowało podjęcie studiów, 15% twierdziło, że będą pracować i uczyć się w technikum (tylko uczniowie zasadniczej szkoły zawodowej), 14% zamierzało uczyć się w szkole policealnej, 11% w technikum (tylko uczniowie zasadniczej szkoły zawodowej). 6% chciało pracować w państwowym zakładzie, 5% podjąć służbę w wojsku, 4% pracować w prywatnej firmie, 2% założyć własne przedsiębiorstwo. 2% uważało, że po szkole nie będą mieli żadnej pracy. 3% uczniów chciało po ukończeniu szkoły wyjechać za granicę. 25% badanych bało się, że nie znajdzie pracy. 31% respondentów – w razie trudności ze znalezieniem pracy – kontynuowałoby naukę, 20% zaś zapisałoby się na kursy dokształcające.

Deskryptory TESE: młodzież, praca, wybór studiów, wybór szkoły, wybór kierunku kształcenia zawodowego, edukacja, krytycyzm, bezrobocie, dostosowanie do potrzeb rynku pracy, przejście ze szkoły średniej do wyższej, miejsce pracy
TESE descriptors: youth, labour, choice of studies, choice of school, choice of training, education, critical sense, unemployment, employability, transition from upper secondary to higher education, place of work
Publikacje:
  • CBOS. (1996). Plany, dążenia i aspiracje życiowe młodzieży. Pobrane z http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/1996/K_089_96.PDF
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"