Obserwuj
Tytuł badania: |
Plany, cele i dążenia życiowe młodzieży (Młodzież '92) |
Projekt badawczy: |
pokaż badania
Inne badania w projekcie:
|
Instytucja: |
|
Data: |
9 kwietnia 1992 – 28 kwietnia 1992 |
Badacz: |
|
Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono na 1289-osobowej ogólnopolskiej losowej próbie uczniów ostatnich klas dziennych szkół średnich i zasadniczych zawodowych. Wyniki badania ujawniły, że respondenci najczęściej charakteryzowali spełnienie życiowe jako spokojną, dostatnią egzystencję. Miarą tego miałyby być: udane życie rodzinne i sukces w pracy zgodnej z zainteresowaniami. Pomocne w uzyskaniu celów życiowych według respondentów było wykształcenie, stąd wzrost aspiracji młodzieży w tym zakresie w stosunku do edycji badania z 1991 roku. Równocześnie wzrosła obawa o możliwość osiągnięcia celów życiowych i spełniania marzeń. W 1991 roku 30% respondentów wierzyło, że są w stanie osiągnąć wszystko, a 62% – że osiągną część celów życiowych. W 1992 roku odsetki te wynosiły już odpowiednio 22% i 55%. Jako najgroźniejszą przeszkodę w zrealizowaniu celów życiowych młodzi ludzie wymienili bezrobocie. W radzeniu sobie z tym zagrożeniem, oprócz wspomnianej już edukacji, miałyby również pomóc wyjazdy zarobkowe za granicę. |
Deskryptory TESE: |
młodzież, planowanie, planowanie edukacji, bezrobocie, szkoła średnia, szkoła średnia o profilu zawodowym |
TESE descriptors: |
youth, planning, educational planning, unemployment, secondary school, vocational school |
Publikacje: |
- CBOS. (1992). Plany, cele i dążenia życiowe młodzieży. Pobrane z http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/1992/K_049_92.PDF
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.